Visar inlägg med etikett Macro Monday 2. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Macro Monday 2. Visa alla inlägg

tisdag 8 oktober 2019

Tomt/Emty

Jag undrar vem som har bott här.
Vem har lämnat boet?
Vem var du och vart är du på väg?
Är du en av dom som nu flyger söderut? Får jag följa med dig?

I wonder who has lived here.
Who has left the nest?
Who were you and where are you going?

Are you one of those who are now flying south? May I go with you?

Å så lite fler bilder av oktober här hos mig...
And some more photos of October here at my place in the world...


Alla foton © Laila Söderström


tisdag 1 oktober 2019

Lilla vän.../Little friend

©Laila Söderström

Lilla fina du.... Det är kallt! Du kommer inte att överleva. Men under den lilla korta tid du har kvar så står jag här och beundrar dig.

Little you... It's cold! You will not survive. But for the little short time you have left, I stand here and admire you.

Blue Monday

måndag 23 september 2019

Det ligger i luften.... / It's in the air...

Jag känner det genom den öppna balkongdörren på natten
Jag känner det på doften efter regnet
Jag känner det när jag måste ta på mig strumpor igen
Jag ser det på björken utanför köksfönstret
Jag ser det på människors kläder
Jag ser det på gässen som drar söderut
Jag ser det i almanackan

Hösten....


I feel it through the open balcony door at night
I feel it on the scent after the rain 

I feel it when I have to put on socks again 
I see it on the birch outside the kitchen window 
I see it on people's clothes 
I see it on the geese heading south 
I see it in the calendar

Autumn...

Sommarens sista blomma, blåeld...?

Summers last flower...? Here in Sweden it namned "Bluefire".  Read more about it here


All photos  © Laila Söderström

tisdag 13 augusti 2019

Blå/blue

By misstake I deleted the orginalpost and also the comments. Please left a new note for me. 

© Laila Söderström

Blue Monday
Macro Monday



måndag 5 augusti 2019

Blått leende/Blue smile

Idag har jag, Fredrik med flickvän varit på utflykt i staden. Vi gjorde en utflykt ner till Södertälje Hamn och hittade rolig graffiti. En del fint och en del skit... som vanligt när det gäller konst.


Today I, my son Fredrik and his girlfriend been out on a litttte trip here in town. We went to Södertälje Hamn (port/harbor) and found some nice graffiti. Some good and some bad.... as usual when it comes to art

Part of a graffiti painting
© Photo Laila Söderström
Artist Unknown

tisdag 12 mars 2019

Jag behöver... /I need...

Jag behöver ta hand om alla blommor här hemma nu när det blir vår. Alla behöver ny jord och större krukor.

I need to take care of all flowers here at home now when we get in to spring. Everybody need more potting soil and bigger flower potts.

Den här krabaten växer bara rakt upp och blir gängligare och gängligare. Får se vad jag ska göra med den sen.

This fellow just go grow up and up, get longer and longer. I'll se what I can do with it.
En kaktus från min mamma... Hon dog 2010 och den har växt en del sen dess. Då var den en yttepytte bebis.
Men vi är inte riktigt kompisar. Små vassa taggarna som sätter sig överallt och inte ens syns i fingret! Men dom känns.... 

A cactus from my mother... She died 2010 and it has grown a bit. Then it was a very little cactusbaby.
But we're not such a good friends. Small sharp tags that will get stuck all over the fingers and you can't even see them! But you feel them...


måndag 20 juli 2015

Gamla Linköping

Vilken underbar liten oas!
Det är första gången jag sätter min fot där. Jag kan varmt rekommendera Gamla Linköping om ni inte varit där än! Det verkar vara ett väldigt levande friluftsmuseum med caféer, små affärer, dansbanor  och en friluftsteater. Tyvärr kom vi dit efter stängningsdags så jag kunde ju inte snoka runt så mycket.

Men vi gick in på ett ställe, Historiska Kompaniet. Där hittade jag jättefina berlocker. Köpte några som kan passa jättebra till både scrapbooking och kort. :-) Tja, den tarmen drar ju än...ibland. Så kanske det kan bli något skapat så småningom när allt annat landar. Inne i den butiken satt en man och visslade så gudomligt härligt till gammal musik. Jag har aldrig hört någon vissla så vackert i hela mitt liv. ♥
Bildbombning nu ;-)

Alla foton
© Laila Söderström

Helgbilden
Macro Monday

tisdag 3 juni 2014

En dröm

När jag blir stor ska jag ha en egen syrenberså och sitta och dofta på blommorna heeela dagen.

© Laila Söderström

Här kan du se mer bilder från vad folk gjort under helgen

Här kan finns det fler makro måndagsbilder