Visar inlägg med etikett Shadow shot Sunday. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shadow shot Sunday. Visa alla inlägg

måndag 2 mars 2020

Den här vintern/This winter

Den här vintern är konstig. Så konstig så att det här i Södertälje har varit mer höst än vinter...  Det är inte många dagar vi sett snö och haft kallt.
Mina foton får visa lite av allt
lite snö, lite sol

This winter is strange. So strange that here in Södertälje (Stockholmarea of Sweden) it has been more autumn than winter ... It's not many days we've seen snow and felt some cold temparture
My picture shows little bit of everything
Some snow, some sun


En del av konstverket/Part of the artwork Solspann av Władysław Hasior
Slussen i Södertälje.... Ett jäkla gytter fortfarande. Mer förseningar är det med bygget också. Men jag hoppas det blir bra när det är färdigt. Saknar att sitta i kanalslänten och titta på alla båtar under sommaren, gärna med en glass i handen. ;-)
The lock in Södertälje .... A damn spiderweb. There are more delays with the construction as well. But I hope it will be good when it's done.I do miss sitting in the chanal slope and watching all the boats during the summer, preferably with an ice cream in hand. ;-)


All photos © Laila Söderström

måndag 24 februari 2020

Till dig/To you

Till dig som kämpar varje dag
Till dig som kämpar varje morgon för att komma upp
För att komma igång...
För att att orka en dag till...
För att förhoppningsvis orka imorgon med
Fortsätt kämpa! Det måste komma ett ljus snart

For those who are struggling every day
To you who are struggling every morning to get up
To get started ...
To endure another day ...
To hopefully cope tomorrow too
Continue fight! There must come a light soon

© Laila Söderström
Shadow shot Sunday
Ruby Tuesday Too

måndag 23 september 2019

Det ligger i luften.... / It's in the air...

Jag känner det genom den öppna balkongdörren på natten
Jag känner det på doften efter regnet
Jag känner det när jag måste ta på mig strumpor igen
Jag ser det på björken utanför köksfönstret
Jag ser det på människors kläder
Jag ser det på gässen som drar söderut
Jag ser det i almanackan

Hösten....


I feel it through the open balcony door at night
I feel it on the scent after the rain 

I feel it when I have to put on socks again 
I see it on the birch outside the kitchen window 
I see it on people's clothes 
I see it on the geese heading south 
I see it in the calendar

Autumn...

Sommarens sista blomma, blåeld...?

Summers last flower...? Here in Sweden it namned "Bluefire".  Read more about it here


All photos  © Laila Söderström

måndag 11 mars 2019

Solsken på näsan/Sunshine on my nose

Uppe med tuppen för att återigen ta mig till f.d. jobbet. Strul med arbetsgivarintyget.... Måste fixa allt så ekonomin börjat rulla! Är livrädd för att saker ska börja halka efter.

Klarblå himmel, -5 C/23F och iskall vind. Men jag känner mig duktig! Fått sol på näsan i totalt 1h av allt promenerande.
Klappar mig själv på axeln :-)

På lokaltågen i Stockholmsområdet ser sätena ut så här, med symboler av Stockholm på tyget:

Up early to travel to my last job to fix important paper.

Clear blue sky, -5 C/23F and icecold wind. Bur I feel good! I got sunshine on my nose of all walking for about 1h.
Claps myself on the shoulder! :-)

On the localtrain in the Stockholmregion the seats look like this, with symbols over Stockholm

måndag 10 september 2018

Valdag/Election Day

Karlhov, Södertälje, Sweden
© Laila Söderström

Söndag 9/9 och valdag i Sverige. En viktig dag! Och i år är det extra viktigt... Mörka vindar blåser över landet.
Idag gick jag iväg och tog tillvara på min demokratiska rätt. Det här är min väg mot vallokalen. Skuggorna leker över vägen, det blåser i träden. Den gamla kastanjen, på vänster sida, står med frukt och snart kan jag plocka mina höstdekorationer Men idag. ännu en sensommarkänsla med sol och 19ºC i luften.
Imorgon vaknar vi till ett resultat som jag hoppas inte innebär totalkaos i den svenska riksdagen.

Sunday 9/9 and Election Day in Sweden. An important day. And especially this year… It's blowing dark winds over the country.
Today I walk away and took my democratic right to vote. This is my way to the polling station.Shadows play around over the way, it's blowing in the trees. The old chestnut tree, on the left side, stands with fruit and soon I can pick my autumn decoration. But today it's still a late summer day with sun and 19ºC/ 66,2F.
Tomorrow we wake up to a result that I hope don't start a totaly chaos in the Swedish Parliament.