söndag 14 februari 2016

Alla Hjärtans Dag

Den 14 februari är det Alla Hjärtans Dag. Här i Sverige kanske mest en kommersiell dag för dom älskande...  Det tycker jag är lite synd! Jag tycker bättre om det finska namnet Ystävänpäivä = vänskapensdag
Därför att mitt hjärta har ingen älskling på det sättet. Dessutom så tycker jag om att sprida min kärlek till mina vänner också. ♥ Dom betyder så väldans mycket för mig!

Fast min Alla Hjärtans Dag kommer att alltid vara speciell!
Pga den här sjuklingen och blekfisen...

© Laila Söderström
Så här roar han sig på sin fjortisdag, med nytt TVspel. ;-)
Grattis min lilla pyremoj. ♥♥♥

När vi båda blir bättre får vi hitta på nått roligare än att gå hemma febersjuka, matta och hostiga!

onsdag 10 februari 2016

Vem fa-an?

*hytter med pekfingret*
Vem fan har smittat mig?

Huvudet sprängs
Ögonen rinner konstant
Näsan droppar
Fibrovärken rasar runt i kroppen
Feberöm i hela kroppen
Ömsom frossa,  ömsom sjöblöt av svett

Tre dagar i 40 graders feber tar ut sin rätt.

Idag är det första gången termometern inte går över 39 (kors i taket, gör en mental inre glädjedans)
Idag är första dagen som jag varit vaken hela dagen
Idag är första dagen jag ätit lite mat
Idag är första dagen jag klappar om min lika sjuka son (värsta sämsta mamman)

Influensa in the house...

torsdag 4 februari 2016

Begravning...igen

Så mycket minnen...
Så mycket smärta...
Jag vänjer mig aldrig!

söndag 31 januari 2016

På Internet

Jag följer en del bloggar där ute i på Internet.
En av dom alla brukar lägga upp en massa bilder på allt möjligt mellan himmel och jord.
Här om dagen kom den här bilden upp.

Åh jag tänkte " Vad i fridens dar är detta???" :-o
Men konst är kul så det här måste undersökas! :-)

Konstnären är Giuseppe Arcimboldo. Italiensk konstnär (och lite annat också...) från 1500-talet. Mest känd för sina tavlor om dom fyra årstiderna som han skapade också på det här sättet men använde då blommor, frukt och grönsaker.
Fascinerande!

Här kan du läsa mer om honom

måndag 25 januari 2016

Men då! :-(


Något rörigt i skallen!
Små minneslappar  och "att-göra" listor lite överallt.
Å likt förbaskat... *morrar*


söndag 24 januari 2016

tisdag 19 januari 2016

måndag 11 januari 2016

Mycket musik uppe i himlen...

Natalie Cole
Lemmy Kilmister
Scott Weiland
Zemya Hamilton
Peter Lundblad
Evert Sandin
Kjell Öhman
Lynn Anderson
Robert Broberg
Ben E. King
Alla avlidna under 2015...

Men den jag kommer att sakna allra mest är denna

En makalös röst är borta....

fredag 8 januari 2016

Monokromatiskt / Monochromatic

Köksfönstret på förmiddagen
I snöfallet, blir världen alldeles monokrom
Jag tycker om det.

-7°C, stilla snöfall, inget fartyg i isrännan på Mälaren

Den här vyn ger mig ro vilken tid på året det än är.
Klicka på fotona för bättre bild.


Kitchenwindow today
In snowfall, the world becomes completely monochrome
I like it.

-7°C/19,4°F, quiet snowfall, no ship in the channel through the ice on Lake Mälaren

This view gives me peace what time of year it is.
Click on the photo for better view.



En vecka av 2016 har gått

Sitter på ett café nere på stan
Sorl av röster
Sorl av språk
Bara sitter här, bara är
Det var länge sedan jag gjorde det. Förr gjorde jag det oftare, tog mig den tiden. Nu har jag saknat det.... Ett sätt att känna sig social på? Att få tillhöra något och ändå inte?

Skriver lite Postcrossingkort.
Skriver till länder jag drömmer om att få besöka.
Berättar för mottagaren om vår snö och kyla. Berättar om rimfrost på fönstren, knarrande snö under skorna, droppande näsa och köldrosor på kinderna. Hoppas jag kan förmedla något exotiskt. Många av dom har förmodligen aldrig sett en snöflinga i hela sitt liv.

Fyller i min almanacka.
Massor av tomma dagar brer ut sig över papperna.
Vad händer det här året?

Skulle så gärna vilja fylla i något roligt, något att få kunna se fram emot...

En äldre man ur personalen på caféet kommer fram och frågar
"Får vi bjuda madam på kaffe?"
Madam dricker inte kaffe! ;-) Men madam lyfter på sin röv och går och köper lite vatten och annan dricka.
Vi språkas vid lite. Han blir nyfiken på mina vykort. Frågar om jag skriver julkort. Den ortodoxa julen firades ju igår.
Pratar om ditt, pratar om datt, skrattar och sätter mig igen.

På min högra sida sitter en mor med sin vuxna son. Dom pratar om en investering på 60.000 kr sonen gjort. Sonen försöker förklara för mamma om hur det går med dom pengarna just nu.

På min vänstra sida, två unga kvinnor. Dom är djupt upprörda över hur några killar bettet sig mot en av dom i samband med en fest.
Blir mörkrädd och upprörd när jag överhör! Vill gå över till deras bord och berätta, säga vad jag tycker som äldre kvinna.

Snett framför kvinnorna sitter tre unga killar. Blandar svenska med ett annat språk jag inte förstår. Här pratar man om släktträff, gudstro, fest och en massa annat jag inte förstår. Deras inlevelse och glädje är smittande.

En kväll
i ett hörn
på ett café
i Södertälje

torsdag 7 januari 2016

“Thank goodness for the first snow, it was a reminder–no matter how old you became and how much you’d seen, things could still be new if you were willing to believe they still mattered.”  
~ Candace Bushnell

fredag 1 januari 2016

Dag 1 av år 2016

En lugn dag.
Näää, inte pga någon bakfylla. Det får man ingen om man håller sig till Pommac :-)
Fredrik och jag har bara varit... Han fram för dator och TV-spel. Jag ömsom i min julklappsbok eller slösurfandes. Sen har vi haft mys och pratstunder där emellan ❤
Men imorgon måste jag se till att vi kommer ut och rör på oss efter allt firande!

God fortsättning till er alla!


torsdag 31 december 2015

*sniffar i luften*

Sticker upp näsan i luften
*sniff, sniff*
Jag tycker det luktar nått....
Det luktar nytt år! :-P

I flera nyårsaftnar i rad har jag bett om att det nya året skulle kunna bli mindre tungt än det som just passerat.
Jag kan inget annat göra i år heller!

Krig, flyktingar, ekonomiska kriser, unga människor som mördar men även mördas, terrorattacker, upp och nervända väderförhållanden, jordbävningar, länder som försöker ta över andra länder och så himla mycket mer.
På det privata planet?
Jo då...
Bestämmer att jag och Per separerar efter att levt ihop i 23 år, tjafs med Fredriks skola goes on, jag får testa på ett jobb som är skitkul! , men jag kan inte fixa kommunikationerna, jag förlorar min fas3-plats för att Atbetsförmedlingen drar tillbaks dom, Per flyttar under semestern, kaos i lägenheten, oro för ekonomin ger mig magkatarr varje månad räkningarna ska betalas, söker jobb, Försäkringskassan tappar bort min ansökan om bostadsbidrag :-o och så avrundar vi året med att min lilla moster somnar in stilla. Jag skulle aldrig tänkt tanken att "ska det gå ett helt år utan dödsfall?"

Men Fredriks nya skola funkar suveränt så här långt!!! :-D
Å så vann vi ju faktiskt Eurovisionsschlagerfestivalen! ;-)

Dessutom fyllde jag jämt det här året, 50 hela år...
Det kom käre vännen Sa ihåg. Hon lyckades dessutom tokchocka mig med en riktig överaskningsfest. Jag kommer att leva på den länge... Å tack alla ni som ställde upp för henne (och mig med). Ni vet vilka ni är! ♥♥♥

Så kom an du 2016!
Jag är redo!

Ett gott slut till er alla. Jag hoppas innerligt att ert 2016 blir bra ♥

© Fredrik Jardemyr

fredag 25 december 2015

dec


tisdag 15 december 2015

Tisdag/Tuesday

Idag vaknar jag till ett frostnupet Södertälje. Åh äntligen lite vackert att titta på! Men jag vill fortfarande ha snö...
T.o.m. Astrazenecas fabrik här nedanför oss blir lite vackrare med frost på sig. ;-)

Today I woke up to a frosty Södertälje, Sweden. Atlast something beautiful to look at! But I still want some snow...
Even AstraZenacas factory look good in frost. ;-)

Gick runt och vattnade blommorna och hittade den här lilla krabaten i en kruka. Älskar bladen på plantan! Dom är så vackra. Jag antar att det är någon form av blomma som vill visa sig nu på vintern.

I took care of the flowers and did see this little fellow among all the leafs. I guess it's the flower? But I bought the plant for the lovely leafs

En av mina käraste orkidéer...
En liten planta som arbetat hårt hela hösten och vintern håller nu på att säga tack och hej! Den har blommat med hela FEM kvistar! Å alla har dom varit fulla med blommor. Hoppa jag kan få den att blomma om igen. Det här var andra gången.

One of my fondest orchids...
This little plant has been working hard all atumn and winter, but now it's time to say goodbye!It has blossomed with the whole FIVE sprigs (right translation?)! Every one of them has been so full with flowers. I hope I can take really good care of it and make it be so beautiful again. This was the second time.

Alla foton/All photos
© Laila Söderström

Fotoinspiration från/ Photoinspiration from:


måndag 14 december 2015

Lycka är...

... att kunna röra sig igen efter ett av dom värsta migränanfallen jag någonsin haft.

... att äta en macka och dricka ett glas mjölk fast klockan är nästan 23.

... att samtidigt stå och titta ut genom köksfönstret och se både norrsken och ett stjärnfall.

söndag 13 december 2015

Lucia och tredje advent

Hoppas du får se ett vackert Luciatåg idag. 
Hoppas du får se hennes ljus lysa upp din dag.
Hoppas du får höra henne och de andras vackra sång.
Hoppas du får en underbar tredje advent ♥

lördag 12 december 2015

En lördag i lugnets tecken

Fredrik och jag har myspyst med massa musik av alla det slag här hemma. Han stora favorit just nu heter Fall out boy.
VARNING!
Videon är något makaber.... :-\


Fyllt på "Fredrikreserven"med en massa gos... Idag har han åkt hem till sin pappa igen.

Jag skjutsade ner honom.
På hemvägen tog jag landsvägen och fisåkte bara. Lugnt och stilla....
Tittade ut i mörkret som bara var upplyst av bilens lampor. Stjärnorna gnistra och glimma... Stannade bilen och klev ur. Där ställde jag mig rakt upp och ner. Lyfte blicken och försökte ta in hela stjärnhimlen. En ro....
Handlade på hemvägen.
Landade i soffan med filten virad runt kroppen, en kopp te och en lussebulle.
Det här är min lördagkväll!

tisdag 8 december 2015

En längtan...

Jag längtar efter kyla
Jag längtar efter snön
Jag längtar efter den där vita snön
Jag längtar efter en promenad
en sån där promenad med röda kinder och rinnande näsa

Det skulle jag vilja ha nu!

http://49.media.tumblr.com/e7288cdbeac3caa91dbfe2d0c3cdd200/tumblr_mtw0clo7Su1sjwvlio1_500.gif
 All credit to: Ayearofchristmas

En sån där natt...

Har sååå ONT
Vill gråta

Längtar efter en famn
En stor
Att få gömma mig i

Kommer jag någonsin att finna en?

Fredrik sover bredvid mig
Lugnt och tryggt snusandes

En helg med alldeles för lite vila
En helg med alldeles för mycket bråk
En helg med alldeles för mycket läxor

Huvudet vill spricka
Klumpen växer i magen
Tårarna rinner över till slut

Det är så mycket jag måste klara
Just nu hade jag önskat mig någon att få bära det med

Tårarna fortsätter rinna ur mina trötta ögon
Dom får torka på kinden

Hitta en liten ro i sömnen

En ny dag imorgon
En ny dag att samla ihop lite styrka ur mitt inre