söndag 21 juni 2015

Håller mig fast


© Laila Söderström

När saker väl börjar röra på sig blir det värsta jordskredet.
Hört talas om ketchupeffekten?
Där är jag just nu!
Håller i mig
Surfar med
Måtte jag landa bra tillslut

Känner att känslorna ligger utanpå just nu. 
Slutet av maj "firade" jag och Per 25 år. Det gjordes med att gå igenom praktiska saker inför separationen. I huvudet slår det knorr på hjärncellerna ang. ekonomin. 

25 år, tack och hej.
Det är halva mitt liv och nu ska jag börja om. Börja om med en 13-åring bredvid mig.

Per startar om i en annan lägenhet, ca 2,5 mil bort.
Han köpte ju en ny bil för arvet att han fick förra året. Så han fixar att pendla till jobbet. Kontraktet skrevs på här för ett litet tag sedan. Planerad flytt i början av augusti.

Å den gamla bilen vi har, har jag kört fram och tillbaks med till Järna.  1,5 år på en sysselsättningsplats/FAS3. Nu gick inte bilen igenom besiktningen... :-( Kostar för mycket att lagas så den får åka till bilhimlen i veckan.

I samma veva får jag en praktikplats med ev. anställning... i Sundbyberg.
Jag kommer att jobba 4h/dag. Pendla, med buss, tåg, tunnelbana eller tvärbanan ca 3h/dag. Orolig för hur värken ska klara av allt pendlande. När jag pendlade till Hammarby Sjöstad, för ca 2 år sedan, gav både kropp och psyke upp. Nu var den tjänsten och chefen inte så himla lyckad. Jag hoppas så att det här ska funka!
Inget prat om lön ännu... Jag hoppas det blir seriöst där. Som jag sa i ett tidigare inlägg, luttrad. Har erfarenhet av det mesta tyvärr.

Pengar, pengar, pengar...
Det är fan i mig inte lätt när man tillhör bottenskiktet ekonomiskt i samhället.
Bara allt blir bra för lillskiten! ♥

Den "lilla" som börjar sjuan i augusti. Det barnet som återigen ska gå igenom förändringar med klass och lärare i sitt diagnosland.
Det går inge bra för skolan.... Se inlägg här KLICKA
Jag önskar så att dom få lärare Fredrik kände förtroende för skulle ha kunnat jobba vidare med honom.
Vi funderar nu på alternativet att flytta honom till den skolan som ligger dit Per flyttar. Vi bollar lite till här under sommarlovet.
 
Får man vara lite psykiskt trött?

söndag 7 juni 2015

Grattis lilla mamma

Idag skulle du blivit 72 år
Du är så saknad ♥
Snart 5 år sedan och du är med mig varje dag
Kanske ännu mer just nu när livet är som en ketchupflaska, allt på en gång
Samtidigt är jag glad att du inte är här. Du skulle vara så ledsen över det som händer...
Men jag skulle behöva dig här, som mamma och min vän

Här stod jag och njöt av den bedövande doften. Vår blomma, mamma
Hade du levt hade du fått en bukett blommor. Sen hade vi slagits om vem som skulle få sitta med näsan i buketten och bara njutit. ;-)

© Laila Söderström

Helgbilden

onsdag 3 juni 2015

Tankar som fladdrar som vinden

Står ute på balkongen
Klockan har just passerat 23 och månen vakar över mig här ute
Tar några djupa andetag i den friska kvällsluften
Vinden blåser bort hårslingor från mitt ansikte
Känner kylan från betonggolvet mot mina barafötter

Skänker mina tankar till mångubbens glada leeende
Hur har han det där uppe?
Ler tillbaks mot honom

Ser ut över halva Södertälje
Det lyser ännu i många fönster
Hur har folk det där inne? Vad gör dom?
Vad tänker dom? Hur mår dom?

Flyttar blicken bort mot motorvägsbron
Bilar hit
Bilar dit
Vart är alla på väg?

Jag blir kvar här i lägenheten som Per och jag flyttade till för 15 år sedan
Hur vill jag ha det på den här lilla balkongen? 
Vad kan jag göra åt det förstörda golvet som aldrig vart bra efter fasadrenoveringen?
I sommar får väl allt bli som det blir när nu Per är på väg åt ett nytt håll.

Lägenheten med den underbara utsikten
Lägenheten med en matrumsplats som är svår att slå
Skulle vilja blåsa ut allt i den här lägenheten
Börja från början med den
Den är så full av minnen, av oss
Ett oss som inte finns längre
Å jag vill inte leva i lägenhet som bara blir full av minnen

Tar några djupa andetag
Låter vinden ta med sig tankar och känslor
Låter vinden ta den lilla tåren som tyst glider nerför min kind
Ler igen mot mångubben

Nya tider, Laila, nya tider...

tisdag 2 juni 2015

måndag 1 juni 2015

Mot nya äventyr


Måndagen den 1 juni 2015...
Ska det komma något gått ur den?
Ska det visa sig vara då det vänder?

Idag går jag till en ny praktikplats, till att börja med en månad.
Förhoppningsvis en anställning efter det.
Men jag har varit med förr. Jag är luttrad. :-\
Ingen blir gladare än jag om jag har fel!





söndag 24 maj 2015

Lycka är...

... att sitta på stranden
Lyssna på vågskvalp
Titta på måsarna som leker i vinden
Skyffla bort det långa håret från ansiktet
och
banna sig själv för att man inte tog en liiite tjockare tröja med sig.

Men snart,snart så kan jag få känna den ljumma vinden igen.


fredag 22 maj 2015

Färgkoordinerad

Man skulle väl lugnt kunna säga att damen tänker åt det röda hållet idag. ;-)
 ~~~~~~~~~~~~~~

Saker rör på sig.
Vågar inte ännu känna efter hur jag mår inombords.  Vågar inte tro eller hoppas för mycket på det som nu börjar röra på sig. Varit där förut och saker och ting skiter sig.
Andra saker står och stampar där dom gör... tyvärr.

Det drar i skrivtarmen
Det drar i fototarmen
Det drar i pysseltarmen
Det drar i cykeltarmen
Men det blir inte så mycket gjort av något.
Eller ärligt... Det blir inte ett skit gjort!

Alla besök hos läkare, sköterskor och fan och hans moster tar musten ur mig! 
Det känns som all skit landar på mig! :-( Å kan man dessutom få någon biverkning av alla sjukdomarna så är det klart att jag har det också... *morrar*

Ja, ja
Livet går vidare

tisdag 19 maj 2015

Det regnar

Det regnar här i Södertälje
Jag längtar efter vårvärmen
Men medans jag väntar
samlar naturen på sig små diamantdroppar

It's raining here in Södertälje, Sweden
I long for spring warmth 
But while I wait
gathers nature of the small diamond drops

© Laila Söderström

Det är inte lätt att vara en liten viol
när tunga regndroppar försöker knäcka nacken på dig

It's not easy being a small violet
when heavy raindrops trying to crack your neck on you 

© Laila Söderström
 

lördag 9 maj 2015

Tung, tyngre, svart

Länge sedan som gropen var så djup
Här nere syns inget ljus
Jag bad om hjälp
Jag fick en dörr i ansiktet

Så nu sitter jag här...
på botten...
och klurar...

måndag 4 maj 2015

Maj månadsmåne


fredag 1 maj 2015

Det porlar i åar och diken, av vatten som kommit från skyn! Flyttfåglar kommer tillbaka, grodyngel simmar i dyn.

Ett vårregn strilar så sakta, jag går under mitt paraply. Säg, visst är det väl skönt att betrakta, våren som åter är ny!


© Dikt Ingela Stridh
© Foto Laila Söderström

Jag orkar inte!


tisdag 28 april 2015

Ut i solen!

Jag ville bara ut i solen
Se våren
Höra fåglarna
Ut i friska luften
Ut och hitta ro...

Jag fann det, tack och lov ♥

I just wanted out to the sun
See spring 
Hear the birds 
Fresh air 
Out and find tranquility...

I found it, thank goodness

"-Förlåt! Jag visste inte att ni flyttat hit! Jag vill absolut inte störa i vårpysslandet."
Men trollen var vänliga emot mig. Jag fick vandra i deras boning och bara njuta av vårens färger.

Pardon me! I didn't know you moved here! I certainly don't want to disturb in the garden work".
But the trolls were friendly towards me. I enjoyed walking in their abode and just enjoy the spring colors.

 Åh, så troll har husdjur också...?

Oh, so trolls have pets too...?

Det vackra dekorerade vardgsrumsbordet med en ljuvlig utsikt.

The beautiful decorated livingroomtable with a lovely view.

 :-o Guld??? Vilken skatt!

:-o Gold??? What a treasure!

Ett tak fullt av rosa blommor. Snart kommer det att komma mer av dom.

A ceiling
full of pink flowers. Soon there will be more of them.

 En vägg av vita...

A wall of white...

... och en matta av gula. Otroligt att dom redan kommit upp.

...and a mat of yellow. Unbelievable that they already come up.
Ute i trädgården hade dom satt upp den svenska flaggan. :-)

Out in the garden they had put up the Swedish flag.

©
 Alla foton: Laila Söderström
All photos: Laila Söderström

Fototriss 299: Struktur

Synonymer.se

Ur Synonymordboken


Vad betyder struktur?

    1. system av enheter och dessas inbördes förhållanden, (inre) uppbyggnad: näringslivets, språkets, bergartens struktur; ytmönster: tygets struktur || -en; -er

En kakelvägg på en toalett. En sammansättning av mönster som gjorde mig näst intill vimmelkantig.

Ett av dom vackra fönstren i Varnhems klosterkyrka.
Strukturen på väggen, ljuset, stillheten... Det ger mig en inre ro. Det finner jag ofta i kyrkor vilket gör att jag gärna söker mig till dom.

Naturen ger mig också oftast en ro.
Att få titta och studera, lyssna och kanske prata med det som rör sig där är en upplevelse. Att åla runt och titta ner på allt det där lilla som man så lätt missar, njuta av det vackra.
En vitsippa i all sin enkelhet... Den vackra ådringen på kronbladen får mig att tänka på blodådror.

Här ser du mer vad folk hittat för strukturer: Fototriss

© Alla foton
Laila Söderström 2015


lördag 25 april 2015

Viktiga ord

Sången som aldrig blir sjungen,
för att vi alltid slipar på texten.
Dansen som aldrig blir dansad,
för att vi ständigt övar på stegen.
Handlingen som aldrig blir gjord,
för vi fastnar i tanken.
Musiken som aldrig spelas,
för vi skriver ännu på noterna.
Kramen som aldrig blir av,
för vi övar på repliken.
Läppar som aldrig förenas,
För vi vågar inte öppna munnen.
Kärleken som aldrig möts –
för vi väntar på den andre…

Livet är ingen teori – Livet är ett verb –
så ut och verba – Hångla upp livet!

Marko Latva-Nevala
aka Tips Fråncoachen


Jag bara älskar uttrycket "Hångla upp livet!" :-D
Jag vart så glad när jag läste uttrycket.
Fast idag måste jag erkänna att jag inte lever efter det.
Eller, både och...

Lördagmorgon och uppvaknandet vart väl lite brutalt om man säger så.
Vaknar av att lillskiten kaskadspyr inne på toaletten... på golvet...
Han hann inte in ordentligt och hann inte lyfta upp toalocket. Skrutten ♥

Jag ville gärna ha en lugn och stilla dag.
Det kan man också säga att vi haft!
Lillskiten har efter kräkandet pendlat mellan 39,5 och 40,0 i feber och varit väldigt loj. Ömsom sovit, ömsom vilat. Det gjorde vi andra också.

Imorgon söndag...
Jag får väl se hur jag "hånglar upp livet" då.
Hur gör du?


fredag 17 april 2015

*muttrar* jiw"#¤%&nw58()/

ont, ont, ont, ont...
värk, värk, värk, värk...
sova, sova, sova, sova... Nä-hä!

fredag 10 april 2015

Den här säger egentligen allt!

Det här med kronisk värk...
Värk som inte syns...
När man är expert på att sätta på sig "masken" för att ingen ska se...

Läs och lär!
Klicka här


lördag 4 april 2015

faith in the future - framtidstro

Jag läser sista stycket och vänder mig till min "lilla mångubbe" och hoppas, hoppas på styrkan från hans starka klara sken...


fredag 3 april 2015

Feels like heaven!!!

Skrubbad uppifrån och ner
Lååång tokdusch
Jätte skönt, men jätte jobbigt

Frisk luft och en gnutta solsken
Härligt att känna ren luft i lungorna
Inte mycket gående ändå genomsvettig

Ut med skitiga och febersvettiga lakan ur sängen
Täcke och kuddar luftas på balkongen
Rent och frasigt nybäddat i sängen

Just nu är jag i himmelriket! ;-)

torsdag 2 april 2015

Skärtorsdagen

Pust, stön, stånk...

Jag har sovit bort nästan två dygn. Ingen mat och knappt något vatten. Det var länge sedan jag låg i så här hög feber så länge... Nu får det vara nog!!!
På darriga Bambiben tassar jag runt i lägenheten och får i mig lite näring. O'boy vad min diabetes älskar mig... eller inte. Har lyckats glömma ta alla mediciner, så nu vet jag inte när jag tog dom sist. :-\

Skärtorsdagen
Det är påsk
Jaha ja...
Har ingen aning om någonting här. Finns ingenting här hemma för att fixa en påskstämning. Jag hoppas åtminstone att Per kan ta Fredrik med sig till farmor så det händer något påskigt för hans del.

Sen, sen, sen...
Så småningom...
Förhoppningsvis till nästa år kan jag fira på något annat sätt.
Längtar så efter omstarten. Antingen i den här lägenheten, men helst i någon annan. Nästa vecka måste jag ta någon dag och ringa runt till privat värdarna här i stan igen.
Håll tummarna för mig!

Ha en riktigt fin påsk ♥
Berätta för mig vad du gjort.