söndag 27 september 2015

September månen...

Den mycket speciella i år!
Nära jorden och samtidigt månförmörkelse. Börjar kl 2 i natt när jordens skugga börjar krypa in över månen. Månen kommer att bli rödaktig (kallas för blodmåne), allt tack vare att solens strålar lyser igenom jordens atmosfär.
http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/eclipse/index.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21474588.ab
Kl 4.11-5.24 är det bara upp och hoppa om du vill se detta speciella ögonblick!


Söndag kväll och tystnaden tjuter i mina öron.
Fredrik har åkt till sin pappa. Idag märktes det för första gången att det var jobbigt för honom... Det gör ont i mammahjärtat.

För andra helgen i rad har jag fått hjälp av vännen Sa här hemma. Så snart även jag ett "hem" att bo i och inte ett kaos. Jag är så slut i kropp och själ. Allt i kroppen har varit i baklås under flera veckor nu. Men ikväll...
Då tycker jag faktiskt att jag är värd att tända några ljus, sätta mig i soffan, smaska på ett äpple och läsa en stund innan sängen och kudden skriker på mig.
Jag ska ju orka upp och kolla månen också. ;-)

torsdag 10 september 2015

fredag 4 september 2015

torsdag 3 september 2015

Vardagsmeditation

Står och filurar i köket i väntan på att äggen ska koka färdigt.
Konstaterar:
1. Jag blir glad inombords när jag ser att solen skiner.
2. Att skogens färger går mer mot gult nu.
3. Jösses, vilka skitiga fönster jag har! :-o
4. Att jag kan gå och göra någon nytta istället för att stå här.

Står kvar och tittar ut.
Ögonen reagerar på ett vackert blänk. En stor trollslända flyger fram och tillbaka.
I solens kvällsljus blir skatan väldigt vacker, högst upp i toppen på granen, vickandes på sin stjärt.
Båten som sakta är på väg in till slussning.
Njuter av min vackert blommande orkidé i fönstret.
Kollar på en spindels klättring utanpå betongväggen.

Hoppsan, där ringde äggklockan!
En stunds vardagsmeditation som gav mig ro.

onsdag 2 september 2015

Apropå september

Det var det där med att tiden rusar iväg...
Alltså september... Började inte skolorna nyss?

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." 
Albert Einstein

Aha! Då vet vi!
Då är det bäst vi passar på att skapa små guldkorn åt oss där emellan.
Vad blir ditt guldkorn idag?
♥♥♥

tisdag 1 september 2015

Kära Fredrik....

....min son
Du galna underbar unge!
Idag fick du mig att skratta högt med dina bilder på SMS.
Det är då jag undrar ibland vad sjutton jag och Per har lyckats skapa...
Älskar dig så oändligt mycket ♥


Vardagslycka en måndag

Att få ordning på badrummets alla proppar i rören
Solen och den lagoma temperaturen
Totalt nipprigt glad och konstant babblande son efter skolan
Att skratta tillsammans med sonen
Äta en god glass
Vänner som hör av sig ♥
Lite lugnt handlande
Varma kramar om halsen
God middag av Xet
Sitta och skråla i bilen till hög musik
Sista augusti och ljummen kväll ute bäddar för en skön kvällspromenad
Mysigt nattis samtal och SMS från sonen

Pricken över i:et hade fått varit att krypa ner i nerbäddad säng. Men så långt kom jag aldrig... ;-D

Nu är det tisdag!
Nu är det 1 september!
Nu tar vi nya tag!


lördag 29 augusti 2015

Fjärde sommarmånen


onsdag 26 augusti 2015

Sitter och tittar ut...

Tittar ut genom fönstret
Solen skiner
Några svarta regnmoln drar förbi, men släpper ingen nederbörd här hos mig än iallafall.

Tittar på den näpna sädesärleungen. Letar mat vippandes på sin långa stjärt. Snart tar den sina unga vingar och flyger söderut.

Tittar upp mot skogen. Mycket är grönt. Ser björkarna och konstaterar att det börjar bli gult. Inte av torka den här gången.

Igår kväll hörde jag regnet för första gången på någon vecka. Kände den höga klara luften som kom in genom balkongen. Doften fanns där för en stund också.
Det drar mot höst...

Det värmer i mitt hjärta när en kollega kommer på måndagsmorgonen och ger mig en liten egenplockad bukett. Hon kan inte svenska språket särskilt väl. Men ändå förstår jag att hon vill välkomna mig (vi har inte setts sen slutet av maj)
Ljuvliga vildrosor som någon såg och tänkte på mig! ♥

Jag sitter här och njuter när jag tittar ut genom fönstret. Årstiderna rullar på. Jag vill inte vara utan dom även om några är tuffare än andra.


onsdag 12 augusti 2015

tisdag 11 augusti 2015

Andas Laila, andas

Per har börjat att jobba nu.
Flytten är inte på långa vägar klar än.
Kaoset fortsätter.
Fredrik har i alla fall haft kul med Sanna och hennes familj i två dagar nu ♥ :-)
Nu försöker jag ta det lite lugnt. 
Att säga var kroppen inte värker går inte just nu...
Därför plockar jag lite här och där och packar ner.
Å så passar jag på att njuta av solen. Måste tanka lite ljus för själen innan hösten kommer.



måndag 10 augusti 2015

Jag blir så jävla trött!

Fredrik börjar skolan på måndag.
Alla papper är påskrivna och skickade för veckor sedan. Han ser fram emot (med skräckblandad förtjusning) att få komma till en ny skola.
Eftersom det just är bara en vecka kvar så börjar jag bli lite orolig eftersom inget papper kommit vare sig hem till mig eller hans pappa.
Ringer...
... och konstaterar att inte ett jäkla skit är gjort! *morrar och fräser*

Om tre veckor är det tänkt att jag ska betala hyran på den här lägenheten...själv... med min ekonomi.
När vi flyttade hit ställde vi oss gemensamt på kontraktet.
Alla papper är påskrivna och skickade för veckor sedan om att jag bor här ensam nu.
Jag måste tyvärr hinna ansöka om bidrag för att kunna fixa det här.
Inget papper har dykt upp.
Ringer...
... och konstaterar att inte ett jäkla skit är gjort! *dubbel morrar och fräser*

fredag 7 augusti 2015

En natt ensam

Natten var tyst...
Natten var ensam...
Jag satt länge på balkongen i natt, ensam
Bara lyssnade på livet som rullade vidare där utanför min lägenhet.
Prat och skratt på avstånd
Polisen på uttryckning
Bussen som stånkar upp för backen

Killarna sov sin första natt i Pers nya lägenhet.
Fredrik med skräckblandad förtjusning ♥

Jag och tystnaden inne i lägenheten
Jag och dammråttorna...
Tidigt på morgonen vann sömnen tillslut


torsdag 6 augusti 2015

Kaos och dammråttor

Packar ner - packar upp
Flyttar hit - flyttar dit
Städar här - städar där
Allt är ett saligt kaos
Idag har jag inte lyft ett finger!
Det värker i både kropp och själ
Idag har jag tillåtit mig att sörja

Imorgon... Vår förlovningsdag
Imorgon... Nya tag

tisdag 4 augusti 2015

onsdag 29 juli 2015

Onsdagsplaner

Jag har bestämt att Fredrik och jag ska vara turister idag!

Jag har aldrig satt min fot på Livrustkammaren. Fy skäms på mig! Såg nu att det fanns en liten spännande utställning där.

Sen står Fotografiska på Fredriks "sommarlovslista". Där finns en utställning av en fotograf som vi båda tycker mycket om. Sen vill jag se Anders Zorns foton också.

Att läsa är ju himla kul och nyttigt. Jag är så innerligt glad att jag lyckats göra Fredrik till en liten bokmal. ;-) Vi ska ut på jakt efter en ny bok i serien om Spejarens lärling. Sen vet man ju inte vad mer man kan hitta... Vi båda tycker om högläsning fortfarande också. Vad går upp mot en nära stund med en spännande bok? Ska nog föreslå "Den oändliga historien" för Fredrik och se om den kan locka.

Efter att knatat omkring hit och dit behöver vi nog en glass i Kungsan. För det är vi värda! :-P

Vad som händer sen?
Ingen aning! Vi fångar dagen bara! :-D


söndag 26 juli 2015

Dessa sommardagar...

En rastlöshet...
En sorgsenhet...
En frustration...
En ensamhet...

Tårarna ligger bakom ögonlocken
Svämmar över ibland på dom mest konstiga ställen
Igår i en möbelaffär, idag i sängen
Så mycket inombords

Bara så innerligt trött på allt

måndag 20 juli 2015

Gamla Linköping

Vilken underbar liten oas!
Det är första gången jag sätter min fot där. Jag kan varmt rekommendera Gamla Linköping om ni inte varit där än! Det verkar vara ett väldigt levande friluftsmuseum med caféer, små affärer, dansbanor  och en friluftsteater. Tyvärr kom vi dit efter stängningsdags så jag kunde ju inte snoka runt så mycket.

Men vi gick in på ett ställe, Historiska Kompaniet. Där hittade jag jättefina berlocker. Köpte några som kan passa jättebra till både scrapbooking och kort. :-) Tja, den tarmen drar ju än...ibland. Så kanske det kan bli något skapat så småningom när allt annat landar. Inne i den butiken satt en man och visslade så gudomligt härligt till gammal musik. Jag har aldrig hört någon vissla så vackert i hela mitt liv. ♥
Bildbombning nu ;-)

Alla foton
© Laila Söderström

Helgbilden
Macro Monday

söndag 19 juli 2015

Sommar

Försöker hålla humöret uppe på lillskiten och hans sommarlov.
Nu har ju både han och hans pappa legat sjuka till och från i förkylning. Så när dom är på bättringsväg så... då kan ju jag ta över! :-\
Jag vill inte!

Jag vill bada
Jag vill packa Pers saker inför hans flytt
Jag vill hitta på utflyktssaker åt Fredrik och mig
Jag vill ha ordning i  min lägenhet
Jag vill träffa mina vänner

Aaatjooooo!
Jag vill nu gå och hämta snorpapper så jag kan snyta mig


söndag 12 juli 2015

Ibland...

... bara hatar jag livet!
*går och lägger kudden över huvudet*