torsdag 31 december 2015

*sniffar i luften*

Sticker upp näsan i luften
*sniff, sniff*
Jag tycker det luktar nått....
Det luktar nytt år! :-P

I flera nyårsaftnar i rad har jag bett om att det nya året skulle kunna bli mindre tungt än det som just passerat.
Jag kan inget annat göra i år heller!

Krig, flyktingar, ekonomiska kriser, unga människor som mördar men även mördas, terrorattacker, upp och nervända väderförhållanden, jordbävningar, länder som försöker ta över andra länder och så himla mycket mer.
På det privata planet?
Jo då...
Bestämmer att jag och Per separerar efter att levt ihop i 23 år, tjafs med Fredriks skola goes on, jag får testa på ett jobb som är skitkul! , men jag kan inte fixa kommunikationerna, jag förlorar min fas3-plats för att Atbetsförmedlingen drar tillbaks dom, Per flyttar under semestern, kaos i lägenheten, oro för ekonomin ger mig magkatarr varje månad räkningarna ska betalas, söker jobb, Försäkringskassan tappar bort min ansökan om bostadsbidrag :-o och så avrundar vi året med att min lilla moster somnar in stilla. Jag skulle aldrig tänkt tanken att "ska det gå ett helt år utan dödsfall?"

Men Fredriks nya skola funkar suveränt så här långt!!! :-D
Å så vann vi ju faktiskt Eurovisionsschlagerfestivalen! ;-)

Dessutom fyllde jag jämt det här året, 50 hela år...
Det kom käre vännen Sa ihåg. Hon lyckades dessutom tokchocka mig med en riktig överaskningsfest. Jag kommer att leva på den länge... Å tack alla ni som ställde upp för henne (och mig med). Ni vet vilka ni är! ♥♥♥

Så kom an du 2016!
Jag är redo!

Ett gott slut till er alla. Jag hoppas innerligt att ert 2016 blir bra ♥

© Fredrik Jardemyr

fredag 25 december 2015

dec


tisdag 15 december 2015

Tisdag/Tuesday

Idag vaknar jag till ett frostnupet Södertälje. Åh äntligen lite vackert att titta på! Men jag vill fortfarande ha snö...
T.o.m. Astrazenecas fabrik här nedanför oss blir lite vackrare med frost på sig. ;-)

Today I woke up to a frosty Södertälje, Sweden. Atlast something beautiful to look at! But I still want some snow...
Even AstraZenacas factory look good in frost. ;-)

Gick runt och vattnade blommorna och hittade den här lilla krabaten i en kruka. Älskar bladen på plantan! Dom är så vackra. Jag antar att det är någon form av blomma som vill visa sig nu på vintern.

I took care of the flowers and did see this little fellow among all the leafs. I guess it's the flower? But I bought the plant for the lovely leafs

En av mina käraste orkidéer...
En liten planta som arbetat hårt hela hösten och vintern håller nu på att säga tack och hej! Den har blommat med hela FEM kvistar! Å alla har dom varit fulla med blommor. Hoppa jag kan få den att blomma om igen. Det här var andra gången.

One of my fondest orchids...
This little plant has been working hard all atumn and winter, but now it's time to say goodbye!It has blossomed with the whole FIVE sprigs (right translation?)! Every one of them has been so full with flowers. I hope I can take really good care of it and make it be so beautiful again. This was the second time.

Alla foton/All photos
© Laila Söderström

Fotoinspiration från/ Photoinspiration from:


måndag 14 december 2015

Lycka är...

... att kunna röra sig igen efter ett av dom värsta migränanfallen jag någonsin haft.

... att äta en macka och dricka ett glas mjölk fast klockan är nästan 23.

... att samtidigt stå och titta ut genom köksfönstret och se både norrsken och ett stjärnfall.

söndag 13 december 2015

Lucia och tredje advent

Hoppas du får se ett vackert Luciatåg idag. 
Hoppas du får se hennes ljus lysa upp din dag.
Hoppas du får höra henne och de andras vackra sång.
Hoppas du får en underbar tredje advent ♥

lördag 12 december 2015

En lördag i lugnets tecken

Fredrik och jag har myspyst med massa musik av alla det slag här hemma. Han stora favorit just nu heter Fall out boy.
VARNING!
Videon är något makaber.... :-\


Fyllt på "Fredrikreserven"med en massa gos... Idag har han åkt hem till sin pappa igen.

Jag skjutsade ner honom.
På hemvägen tog jag landsvägen och fisåkte bara. Lugnt och stilla....
Tittade ut i mörkret som bara var upplyst av bilens lampor. Stjärnorna gnistra och glimma... Stannade bilen och klev ur. Där ställde jag mig rakt upp och ner. Lyfte blicken och försökte ta in hela stjärnhimlen. En ro....
Handlade på hemvägen.
Landade i soffan med filten virad runt kroppen, en kopp te och en lussebulle.
Det här är min lördagkväll!

tisdag 8 december 2015

En längtan...

Jag längtar efter kyla
Jag längtar efter snön
Jag längtar efter den där vita snön
Jag längtar efter en promenad
en sån där promenad med röda kinder och rinnande näsa

Det skulle jag vilja ha nu!

http://49.media.tumblr.com/e7288cdbeac3caa91dbfe2d0c3cdd200/tumblr_mtw0clo7Su1sjwvlio1_500.gif
 All credit to: Ayearofchristmas

En sån där natt...

Har sååå ONT
Vill gråta

Längtar efter en famn
En stor
Att få gömma mig i

Kommer jag någonsin att finna en?

Fredrik sover bredvid mig
Lugnt och tryggt snusandes

En helg med alldeles för lite vila
En helg med alldeles för mycket bråk
En helg med alldeles för mycket läxor

Huvudet vill spricka
Klumpen växer i magen
Tårarna rinner över till slut

Det är så mycket jag måste klara
Just nu hade jag önskat mig någon att få bära det med

Tårarna fortsätter rinna ur mina trötta ögon
Dom får torka på kinden

Hitta en liten ro i sömnen

En ny dag imorgon
En ny dag att samla ihop lite styrka ur mitt inre


söndag 29 november 2015

onsdag 25 november 2015

november


fredag 13 november 2015

Fredagen den 13:onde

Idag glittrar det lite extra....
Jag har just blivit "tant"


måndag 9 november 2015

Mugg

Någon som vill komma och inviga mina nya höst/vinter muggar?
Inhandlade på Hemtex

Passar så fint till mina vår/sommar muggar. ;-)


Tack Nadja Wedin för dina underbara mönster! ♥


söndag 8 november 2015

Livet...

25 år, ja faktiskt snart 26 år, sen jag lärde känna honom
Då var jag också 25 år
Så mycket som hänt sen dess
Så var jag ung, jobbade, levde, älskade...
Nu känner jag mig bara apatisk, gammal, trött slut och värkig
Livet tog såna konstiga vägar med mig

25 år har gått...
Nu står jag här ensam
Hur börjar man om nu?
Med en massa skit i bagaget
Med en kropp och själ som inte längre är överens
Med en ekonomi som inte tillåter någonting

En sak håller jag hårt i!
En hand!
Min solstråle
Min son ♥
Det bästa jag någonsin gjort!
För hans skull orkar jag leva och skratta

Men den tiden när jag är själv....?
Hur gör jag?
Hur gjorde jag innan?
Hur levde jag då?
Hur gör jag nu?

Jag vill inte leva i den här apatin!
Jag vill
Jag vill massor
Ändå orkar/kan jag inget i min ensamhet
Var det så här det skulle bli?

Livet...




söndag 1 november 2015

Nä men!

Så det är dags nu igen?
En av mina tuffaste månader är här. Ja, jag vet att det är "min" månad, men den är likt förbaskat tuff! :-\
Men det är bara att kavla upp armarna och ta sig igenom den med! Det lättar på slutet när advent närmar sig med sina ljus och stjärnor i mörkret.

tisdag 27 oktober 2015

Min tisdag... My Tuesday...

Per, Fredrik och jag var ute på lite äventyr.
Nyheten om björnen i Enköping hade nått hit till Södertälje också. ;-)
Per och Fredrik var dit igår, men inte haft turen på sin sida. Men den hade varit framme.
Upp i ottan och iväg idag!
Tyvärr vart det samma sak för oss idag med. Den hade varit framme precis innan gryningen. Gissa vilka som var där straxt efter...? :-\

Vi snirklade runt lite och höll koll, men lämna platsen på fm. Tog av vid en sevärdhetsskylt och hamnade vid Härkeberga kyrka.
Men vilken underbar liten kyrka! Vilka otroliga målningar! Har ni möjlighet så åk absolut in.

My X, my son and I was out on "bearhunting". Unfortunatelly we didn't see him.
He had been out just at dawn. We just came afterwards...
But we drove around a bit and come to this wonderful little church. It has the most wonderful paintings I ever have seen in a church here in Sweden. The church is from 1300 century and the paintings is original from the end of 1400.
Simply amazing ♥
Alla bilder kan klickas på för att se bättre/You can click on the photos to enlarge them.


Njöt i den fina höstdagen. Alla färger och former...
Just enjoy all the wonderful autumncolours...
Trött, men nöjd med dagens lilla tur.
Har bara laddat mina batterier idag. Myst en hel del i soffhörnan med böcker och vykort. Så imorgon är det dags att sätta Posten i jobb igen! En laddning vykort som ska ut i vida världen via Postcrossing.

Tired, but in good mood. Just relaxed all the day to find some new energy.
Sitting on the couch, reading and writing postcards. Tomorrow I post a stack of postcards via Postcrossing

 Alla foton/Every photo ©Laila Söderström

oktober


måndag 26 oktober 2015

söndag 25 oktober 2015

Håll dig i schack, Laila!

Hej tomtegubbar....
Affärerna är fyllda med julprydnader och adventsstjärnor.
Pepparkakor och julmust står snyggt i sina rader.
Mandel och russin är beredda att kasta sig ner i kundkorgarna. 

En flaska glögg stor oöppnad i mitt skafferiet sen förra julen.
Å jag måste hålla mina julkänslor under uppsikt för att inte börja koka risgrynsgröt redan. 


Fast jag ska erkänna en sak.
Jag tittade på en plastgran igår. Men jag bara tittade och pejlade läget!
Får se sen om det överhuvudtaget blir någon...

Alltså, jag tycker om julen. Men det är för tidigt! Way too tidigt!
Därför håller jag mig ett tag till för att inte tröttna när det så är dags på riktigt.

Hur gör du?

tisdag 20 oktober 2015

Snurrigt värre!

Per och jag har ju särat på oss nu efter att ha bott ihop i 23 år.
Han bor någon mil från Södertälje, ute på bonnvischan. Jag har ännu vår gamla lägenhet kvar. Söker nytt eftersom hyran är så himla hög... Får se hur länge jag kan fixa det. :-\

Å så var det ju det där med att man har ett gemensamt barn också. Ett barn som är i diagnoslandet. Ett barn som håller på att bli en tonåring med allt vad det innebär. Ett barn vi har delad vårdnad om.

När Per flyttade så jobbade han dagtid. Nemas problemas!
Då kan vi fixa veckorna med sonen galant.

Straxt efter så glider Per tillbaks in i 5-skift som han jobbade 2014. :-o
Veckor hackades upp lite hur som helst. Sonen lätt stressad över dagar hit och dagar dit.
Här om dagen satt jag och skrev in allt ordentligt i almanackan. Hej och hå vilket klotter. ;-)

Å så ringer Per...
Han har vänligheten att tala om att han "inom en mycket snar framtid" kommer att gå över till 2-skift istället.

*morr*

Någon konstig form skift, för inte kan någonting vara enkelt på hans företag. För mig är 2-skift, en vecka fm och andra veckan em. Neh-ej då, inte här!
Summa summarum så gör det att F kan vara ca 1½v i stöten hos oss var.
Personligen kan jag tycka att det den här förändringen landade ovanligt bra. Sen undrar jag bara hur länge den håller....

Någon som inte gillade det hela var just min almanacka. :-D
Nerklottrade med delade vårdnad a´la 5-skift t.o.m efter trettonhelgen 2016

Gissa om jag längtar efter att få köpa en ny!
För sån är jag! ♥

måndag 5 oktober 2015

Denna vackra sensommar

Så otroligt vacker sensommar....
Egentligen borde det ju vara höst, ordentlig höst. Å visst ser man på träden här i Södertälje att det är gult. Det beror mest på dom kalla nätterna förmodligen. Än har det inte börjar brinna så där otroligt vackert av färgerna. Dagarna är så varma och fina.
Fortfarande vägrar mina fötter strumpor. Kämpar in i det sista! ;-)
Till min bil går jag genom en liten väg som går genom en bit skog. Idag doftade så det är underbart av fuktig skog, solen sken och den klara luften svepte om mig. För en stund log hela min själ 

Idag bjuder jag gudsonen med föräldrar på middag.
Jag kommer att somna som en klubbad ikväll med ett leende på läpparna.
Hoppas du också får göra det vännen ♥