måndag 1 april 2019
fredag 29 mars 2019
Myndigeheter
Man skäller på våra myndigheter ganska ofta, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen etc
Dom är ju inte så lätta att ha att göra med alla gånger.
Men... så finns det vissa handläggare. Vissa handläggare som med en vänlig röst lugnar, lyssnar och hjälper.
Som säger:
- Bara ring igen om du vill veta mer och känna dig trygg
En annan:
-Jag mejlar alla på en gång så dom får sätta igång och ändra felaktigheterna genast!
Jag har gråtit så mycket av stress den här veckan. Magen och kroppen skriker av all psykisk stress. Att hamna mellan diverse olika stolar, och få ekonomin påverkad, tär så otroligt mycket! En hyra väntar inte på att få bli betald. Helst inte när det ligger retroaktiv hyreshöjning på den också. *suckar djupt*
Men dessa vänliga röster har klappat min själ lite. Det är helg nu. Jag har trots allt gjort allt j a g kunnat. Nu kan jag bara avvakta nästa vecka och hoppas... hoppas att andra fixar det dom ska!
Ge mig lite ro i helgen, snälla
Upplagd av
Laila
kl
21:03
0
kommentarer
lördag 23 mars 2019
Mars är snart slut
Det är ungefär en vecka kvar på mars
Då passar det ju bra bra med det här ordspråket:
"March comes in like a lion and goes out like a lamb..."
Det tycker jag stämmer väldigt bra! :-)
Å dessutom har vi haft vårdagjämning under veckan. Idag går solen ner 18.10 här i Södertälje. En lördag i mars månad som varit väldigt vacker. Trots många plusgrader så är den starka vinden ännu kall.
Ytterligare vårtecken....
Södertäljes skidbacke ger upp för säsongen nu
© Laila Söderström
Upplagd av
Laila
kl
18:29
0
kommentarer
Etiketter: citat, foton, Södertälje
torsdag 21 mars 2019
Fototarmen
Det drar så mycket i fototarmen! Jag slutade att fota när datorn hemma la av. Svårt att lägga på hårddisk och redigera foton utan vettig dator.
Ja man kan göra massor på mobilen. Men Laila kan inte!:-) Jag är totalt handikappad där. Min gamla mobbe tar inte några bra bilder och jag är skitdålig på att använda det som finns i den. Dessutom håller den också på att ge upp. (Klappar den ömt och ber till högre makter...)
Det är dags att plocka fram kameran och helt enkelt börja använda kompisen igen. Sen får jag väl gå ner till biblioteket och låna dator och fixa över till något "moln". Har aldrig satt mig in i det ordentligt. När sonen är här kanske jag kan låna hans dator lite, till att fixa med foton.
Men det är bara att inse… Jag måste börja fota mer!
Det får mig att må bra!
Å det vill jag ju göra
Upplagd av
Laila
kl
18:02
0
kommentarer
lördag 16 mars 2019
tisdag 12 mars 2019
Jag behöver... /I need...
Jag behöver ta hand om alla blommor här hemma nu när det blir vår. Alla behöver ny jord och större krukor.
I need to take care of all flowers here at home now when we get in to spring. Everybody need more potting soil and bigger flower potts.
This fellow just go grow up and up, get longer and longer. I'll se what I can do with it.
Men vi är inte riktigt kompisar. Små vassa taggarna som sätter sig överallt och inte ens syns i fingret! Men dom känns....
A cactus from my mother... She died 2010 and it has grown a bit. Then it was a very little cactusbaby.
But we're not such a good friends. Small sharp tags that will get stuck all over the fingers and you can't even see them! But you feel them...
Upplagd av
Laila
kl
11:06
10
kommentarer
Etiketter: blommor, foton, fotoutmaning, Gemsweeklyphotochallenge, Macro Monday 2, NixPixMix
måndag 11 mars 2019
Solsken på näsan/Sunshine on my nose
Uppe med tuppen för att återigen ta mig till f.d. jobbet. Strul med arbetsgivarintyget.... Måste fixa allt så ekonomin börjat rulla! Är livrädd för att saker ska börja halka efter.
Klarblå himmel, -5 C/23F och iskall vind. Men jag känner mig duktig! Fått sol på näsan i totalt 1h av allt promenerande.
Klappar mig själv på axeln :-)
På lokaltågen i Stockholmsområdet ser sätena ut så här, med symboler av Stockholm på tyget:
Clear blue sky, -5 C/23F and icecold wind. Bur I feel good! I got sunshine on my nose of all walking for about 1h.
Claps myself on the shoulder! :-)
On the localtrain in the Stockholmregion the seats look like this, with symbols over Stockholm
Upplagd av
Laila
kl
14:29
1 kommentarer
Etiketter: Blue Monday, foton, fotoutmaning, Shadow shot Sunday
lördag 9 mars 2019
Tar en korg...
...och försiktigt plockar jag ner små guldkorn från den senaste tiden.
Att få träffa en bästa vän och prata länge. Spy ur sig båda två om allt stort och smått runt omkring oss.
Att ge sig ut på en okänd busstur
Sportlovsdejta sonen i en annan stad, gå långt och länge i vårsolen (till priset av blodblåsa på lilltån och en massa andra blåsor på fötterna, men det tar jag)
Sakta räkna in vårtecken! Sångsvanar, snödroppar och vintergäck
Dejta lilla sötloppan till gudson och hans familj
Sitta och planera lite för att kunna orka se framåt....Vill så mycket, men ska fixa det psykiskt och fysiskt.
Å ikväll... Blir det mello
Upplagd av
Laila
kl
20:55
0
kommentarer
lördag 23 februari 2019
Tvärstopp!
Hjärnan funkar inte
Kroppen funkar inte
Allt skriker av trötthet och stress
Dåliga nyheter som stressar mig och jag kan bara stå bredvid och vänta på andra....igen.... and I hate it!
Kryper ihop till en liten boll i soffan
Försöker släppa alla tankar för en stund
Det är några timmar kvar på dagen
Efter lite vila kanske det blir bättre
Upplagd av
Laila
kl
17:12
0
kommentarer
fredag 22 februari 2019
Appsidappsi Laila!
Å så dippar vi inte ner oss Fröken Söderström!
Trots besked om uppsägning och in i feberrus och förkylning efter det har jag känt mig nå!gorlunda okej i själen.
Men som sagt var... Det är skört, mycket skört!
En människa i min närhet gör mig om och om igen besviken.
Jag borde lärt mig under åren.
Borde inte bli vare sig besviken eller ledsen. Men likt förbaskat rullar sorgsenheten in.
En klump av gråt i bröstet.
Försöker intala mig att det inte är värt dom här känslorna!
Att jag borde lärt mig att nu att det är så här det blir. Så skit i det Laila!
Ödsla inga tårar, släpp det och låt lugnet råda i din själ
För det är du värd Laila!
Upplagd av
Laila
kl
15:48
1 kommentarer
onsdag 20 februari 2019
När hjärnan får frispel
Tisdag och första feberfria dagen.
Knoppen vill massor, kroppen lite mer trött. Vilket är förståeligt med den febern i flera dagar.
Men efter en dusch tar hjärnan över kommandot totalt! :-D
Går en promenad ner till stan, 30 min
Dejtar son och flickvän för att åka till Skärholmens Centrum, buss och tunnelbana i 50 min
Käkar middag och handlar kläder till sonen som aldrig slutar växa. Å där försvann några hundralappar!
Hela vändan tillbaks till Södertälje.
Ringer en kompis som jag lovat att hjälpa med en sak. Han är hemma så jag skuttar på den bussen. Landar hemma hos honom med en hjärna som ber om nåd! Jo jo, så går det när man är så moppsig första dagen feber fri!
Jag får sova över där och trots att jag är så himla trött vill jag inte komma till ro.
Idag är hjärnan på gång igen.... Men idag tvingar kroppen henne att hålla sig jävligt lugn. ;-)
Upplagd av
Laila
kl
17:31
0
kommentarer
söndag 17 februari 2019
Feber hej å hå
Sen i torsdags kväll har jag legat i präktig förkylning och en jäkla feber.
I torsdags var det Alla Hjärtans Dag....
Den dagen är min sons födelsedag...
Gissa om jag känner mig som världens bästa mamma just nu... not! :-\
Han åkte till flickvännen och jag fortsatte min förkylning.
Sen dess har febern pendlat mellan 39-40 graders feber. Sooovit mest hela helgen. Varit vaken ett par timmar här och där bara.
I lördags tvingade jag mig ut en stund på balkongen för att få njuta av vårvintersolen och dom 10 graderna som termometern visade. Lite vitaminer kan jag väl ändå fått i mig.
Idag, söndag, har jag sovit i princip hela tiden. Men äntligen kryper febern ner under 39. Kanske jag kan orka sanera mig själv under morgondagen. Skitgris som jag är! ;-)
Hej hopp vecka 8!
Ny tag!
Måste fixa med a-kassa och söka jobb.
Trots det känner jag just nu ändå ett litet lugn i allt
Upplagd av
Laila
kl
22:27
0
kommentarer
onsdag 13 februari 2019
Nu är dagen här!
Dagen A!
Dagen A som i Arbetslös....
Jag avbryter sjukskrivningen och ställer mig "till arbetsmarknadens förfogande"
Mår jag bättre?
Båda ja och nej....
Nu är det återigen dags att slipa på CV och personliga brev!
Känns som jag gjort det här förut....
Wish me luck!
Upplagd av
Laila
kl
10:22
0
kommentarer
tisdag 12 februari 2019
Gammalt hus*....
Gamla rör....
Två-tre ggr/år måste jag kalla hit fastighetsskötaren för att få hjälp med golvbrunnen i badrummet. :-\
Jo då, jag håller rent efter konstens alla regler. Har sil p.g.a att både jag och sonens flickvän har långt hår.
I helgen vart det dags för att ringa akut t.o.m. Det hade badats och det hela sluta med ca 3 cm vatten över hela badrumsgolvet. Pust!
När fröken Söderström står där mitt i allt vatten.... SÅ GÅR TVÄTTMASKINEN IGÅNG! Jisses! Hoppar till en halvmeter och försöker få den att sluta. Vilket inte är så lätt! Den är nämligen redan avstängd. Luckan står liksom öppen. Nått är väldigt fel och konstaterar att det är nog bäst att skruva ur proppen.
Ser framför mig tusenlappar flygandes omkring när det ska lagas en tvättmaskin....
När akututtryckningen för stoppet är fixat var det dags för operation tvättmaskin igen.Laila röjer runt lite, rådfrågar Xet och pillar lite här och där. Konstaterar att jag låter den vila och torka under natten.Dagen efter tar jag och sonen gemensamma tag och tippar hela mackapären. Numera funkar den och jag kan torka svetten ur pannan... den här gången.
*Huset är byggt 1965. Inga stambyten är gjorda.
En tanke som slog mig.... Huset och jag är årsbarn. Hur ser min egna "rör" ut? :-P
Upplagd av
Laila
kl
15:15
0
kommentarer
onsdag 30 januari 2019
Men 2019...
…. Nu behöver vi ha en diskussion!
Jag orkar inte med det här mörkret och berg och dalbanan inom mig! Kan det ta slut nu tack?
Å som pricken över i:et så dras jag ner ännu mer.
Uppsagd fr.o.m imorgon.
Jahapp! Så mer stress och oro inombords. *torkar en tår*
Jag måste ta mig ut och hitta ett ljus! Jag måste orka fortsätta kämpa!
Ett steg framåt, en dag i taget
Upplagd av
Laila
kl
17:13
0
kommentarer
fredag 18 januari 2019
Sjukskriven i 3,5 månad
På måndag ska jag tillbaks till läkaren. Jag måste se till att få mer hjälp. Någon form av hjälp så jag kan orka hjälpa mig själv... Sonen har det jättetufft också just nu. Jag faller! Det finns inte kraft att lyfta oss båda
Jag måste se till att göra något för oss båda imorgon....
Upplagd av
Laila
kl
19:34
0
kommentarer
måndag 7 januari 2019
Första veckan avklarad/First week done
Första veckan av 2019 är avklarad. Fortsatt sjukskriven. Fler läkarbesök väntar och jag kan bara hoppas att allt vänder till något mycket bättre snart.
Sakta börjar jag nu att plocka ihop alla julsaker hemma. Det vart inte så mycket till den här julen. Dessutom lyckades jag hitta en låda som jag förträngt med saker efter mamma och pappa. Den hade jag lyckats gömma bra under många år! ;-)
First week of 2019 has end. Still sicklisted. More doctors appointmentand I can only hope it soon will turn around to something much better.
Slowly I put dowm all the Christmas decorations. It wasn't so much up this time. I found a big box that I totally forgot with stuff from Mum and Dad. I had managed to hide it well! ;-)
Upplagd av
Laila
kl
09:34
0
kommentarer
Etiketter: foton, Ruby Tuesday Too
lördag 17 november 2018
Bakslag
Jag är ju fortsatt sjukskriven t.o.m. 26/11. Med myrsteg går det åt rätt håll. Men lär nog tyvärr bli tvungen att be om förlängning.
Efter en vecka med två dagar som jag öste ur mig energi så kom bakslaget idag. Sov, sov, sov och sov lite till... *suckar djupt*
Ja,ja, jag ante att det skulle bli så. Men den här gången får det vara värt värken och tröttheten. Det gav resultat i hemmet! Där behöver jag också få ut alla stressande surdegar!
Upplagd av
Laila
kl
17:19
0
kommentarer
fredag 16 november 2018
Vännen Sa
Vänner - Så nära och kära. Ger och tar positiv energi! Finns alltid där för en
Kompisar - som finns där utanför sfären. Som man kan prata och göra saker med. Men finns inte alltid där på samma sätt. Förmodligen betydligt fler än vännerna
Jag har ytterst få vänner.
Igår kom en av mina allra bästa vänner (och geografiskt närmaste vänner) till mig. Jag önskar jag hade mina vänner betydligt närmare. Alla ger dom mig så olika positiv energi.
Vännen Sa, som kom igår, har orken att försöka lyfta mig och mitt hem ur kaoset.
Tack för att ni finns i mitt liv, mina vänner
Upplagd av
Laila
kl
13:02
0
kommentarer








