måndag 22 juni 2009

Två sidor av en Laila


© Foton Per Jardemyr



En Laila med många sidor...

Den glada
Den busiga
Den skrattiga
Den som syns och hörs.
Japp hon finns där!

Den tysta
Den tänkande
Den sorgsna
Den som inte syns och hörs.
Japp hon finns där!

Det är ytterst få, om ens någon, som känner eller ens har sett alla mina sidor.
Ett arv jag bär av mitt liv. Allt både på gott och ont.

Jag har många gånger tänkt på ett ordspråk jag läste för en herre jösses massa år sedan:
"Den som skrattar högst är inte alltid lyckligast."

Men skrattet har räddat mig så många gånger också. Det är en hjälp att orka, att klara av, att orka stå ut.
Men även jag måste få gråta... inte orka, inte klara av och inte orka stå ut.

Just idag bär skrattet mig.
Jag fick vara på jobbet bland folk jag trivs. Allt jag gjorde blev i och för sig skit och det var tufft!
Men trots skit och värk hoppas jag att leendet bär mig igenom morgondagen.

8 kommentarer:

Miapuh sa...

tjoho babe
Odd undra om du läser? :)
hur mås?
hur jobbar du denna veckan
kram

Tussemaja sa...

Jag tror att de flesta har dessa sidor mer eller mindre. Det sägs ju också att skrattet förlänger livet... och det tror jag på! Kram på dig!

nitanpyssel sa...

Tänk att en Laila kan träffa så rätt med denna poetiska sida av sig själv. Det är så här livet ter sig ena stunden sorgsen för att i nästa minut brista ut i skratt. Du har träffat rätt, sen kan man tycka att man kan slippa värk och annat elände. Ha en solig dag på dig önskar nitan

Anonym sa...

Vi har alla dessa sidor, men vi visar de olika mycket! Jag har en kompis som alltid var glad & skrattade mycket - men innerst inne var hon så ledsen ibland. Men skratt läker, och gör att man härdar ut. Så att man orkar med de tunga dagarna...Kram!

anna sa...

ja fy fasen vad jag känner igen mig....

Pia sa...

Så tror jag det är för de flesta av oss.. alla har vi sidor som vi inte visar alla gånger.. Och så kanske det ska få vara oxå!!

Jaså, så du jobbar bredvid den där härliga lilla butiken med så många fina och tänkvärda saker! :o)

Kram på dig!

sussi sa...

skratten är förlösande! Om man inte förlöser så får man ju aldrig tillfälle att börja om.....
Hoppas du får en jätteskön semester!
Kramis

Anonym sa...

Ja olika sidor har vi allihop. Tänk vad platta och intetsägande vi annars vore. Och som du säger: det är inte de som skrattar högst som är lyckligast.

Ha det bra... vilken sida du än är just nu