söndag 7 mars 2010

Dagsmeja...

Det tycker jag är ett vackert ord.
Ja eller... Jag tycker nog betydelsen av ordet är det vackra egentligen.
Idag är det kanske inte så många som vet vad det betyder?
Jag är uppväxt med lite äldre föräldrar. Men för er som inte vet:
*trumvirvlar och fanfarer*

dagsmeja s. -n dagsmejor
*tillfälle med snösmältning
på dagen
(Taget ur Svenska Akademins ordslista.)

Igår fick jag lite fjärilsfladder i magen.
Den där vårfjärilen som brukar vakna först där inombords... Den darrar lite försiktigt och frågar mig om det kanske är dags snart. Men mot just den där allra, allra första får jag alltid vara lite brutal och säga åt den att hålla sig liiiite lugn trots allt.
Fast jag ångrade mig senare.
Då såg jag årets första fluga!
Å kommer det en fluga så borde ju faktiskt även en liten vårpigg magfjäril också få röra på sig.

2 kommentarer:

Sollan sa...

Du fick det att låta så vackert! För mig har alltid Dagsmeja stått för kladd och geggamojja. ;P

Lena sa...

Vad sött kort. Passar ihop med det andra.