tisdag 13 augusti 2019
Blå/blue
Upplagd av
Laila
kl
14:54
0
kommentarer
Etiketter: Blue Monday, foton, fotoutmaning, Macro Monday 2
torsdag 8 augusti 2019
En hälsning/ A greeting
Tittar bland mina gamla foton och hittar dom här. En liten fredagshälsning från mig till dig. Hoppas din helg blir bra.
Looking thru my old photos and found this. A little Friday greeting from me to you. I hope you get a nice weekend.
Upplagd av
Laila
kl
23:07
5
kommentarer
Etiketter: Floral Friday Fotos, Flowers on Fridays, foton, fotoutmaning
Onsdag
Den började inge bra den här dagen. Sen tog jag bara kameran och gick. Ingen aning om vart jag skulle hamna, vad jag skulle göra. Behövde bara skingra tankarna från allt skit!
Med gråten i halsen hamnade jag lallandes i min egen lilla stad, Södertälje. Jag orkade liksom inte ta mig längre än så...
Jag konstaterar att Slussenområdet inte är klart till den här sommaren. Det händer massor och ser förjävligt ut. Hoppas man kommer att fixa ordning sen så det kan bli mysigt att se båtarna igen.
Denna lilla parvel kom och gjorde mig sällskap på en bänk en liten stund också
Upplagd av
Laila
kl
01:04
0
kommentarer
Etiketter: foton, Södertälje
onsdag 7 augusti 2019
Svart/Vitt
Här om dagen var ju jag på en liten tur här i Södertälje och hittade graffiti. Dessa bilder är ju bara så underbara!
Someday ago I went on a trip here in Södertälje and found some graffiti. This paintings are so great!
Artist Tomas Sundstrand
All photos Laila Söderström
Upplagd av
Laila
kl
14:09
1 kommentarer
Etiketter: Black and White Wednesday, foton, fotoutmaning, graffiti, Södertälje
tisdag 6 augusti 2019
Massor av träd...
...blir en hel skog!
Vad är det man brukar säga? Man ser inte alla träd för skogen, typ, eller nått. ;-)
I Nykvarns kommun ligger Taxinge. Mest känt för sitt underbara, men dyra "Kakslott". Dit kan man bl.a ta sig med båten Ejdern från Södertälje. Runt Taxinge finns det både mycket skog och vatten. En plats som ger mig ro i själen när jag söker mig undan caféet med alla människor.
Läs gärna om båten Ejdern här.
Upplagd av
Laila
kl
16:37
1 kommentarer
Etiketter: foton, fotoutmaning, Nykvarn, Södertälje, Taxinge, Trees on Tuesdays
måndag 5 augusti 2019
Blått leende/Blue smile
Idag har jag, Fredrik med flickvän varit på utflykt i staden. Vi gjorde en utflykt ner till Södertälje Hamn och hittade rolig graffiti. En del fint och en del skit... som vanligt när det gäller konst.
Today I, my son Fredrik and his girlfriend been out on a litttte trip here in town. We went to Södertälje Hamn (port/harbor) and found some nice graffiti. Some good and some bad.... as usual when it comes to art
© Photo Laila Söderström
Artist Unknown
Upplagd av
Laila
kl
23:33
1 kommentarer
Etiketter: Blue Monday, fotoutmaning, graffiti, Macro Monday 2, Södertälje
tisdag 30 juli 2019
Gammalt/Old
Old doors and windows....
They speak to my heart. I wish they could tell me the history...
Upplagd av
Laila
kl
22:50
1 kommentarer
Etiketter: foton, fotoutmaning, Ruby Tuesday Too
tisdag 2 juli 2019
Juni blev juli
Å precis mitt i skarven, mitt i sommaren,,,
blev jag tvärförkyld! Atjhooo ;-)
I två dagar har jag legat i "feberkoma", något borta och med en sjujäkla huvudvärk. Hur mycket snor kan det finnas där inne?
Ingen är gladare än jag att det vart svalare och lite regn just nu.
Fredrik lever mest hos mig sen i princip förra sommaren. Han började gymnasiet men kom totalt fel med mentorer, skola och lite annat. Han hoppade av. Sen har det varit lite turer fram och tillbaka under hösten och våren. Men han har sökt in på ett annat gymnasium till den där hösten. Fast tyvärr fortsätter problemen för honom så vi får se vad framtiden bär i sitt sköte.
Med honom har det hela tiden funnits en flickvän.
Jag har fått en ny inneboende hos mig. Hon har bestämt sig för att börja en skola i Tumba. Eftersom hon inte är hemmahörande i Sthlm så är hon tvungen att skriva sig här för att få plats.
Så jag har blivit med tonårsdotter-ish.
Är det nu det passar att säga:
- Alltid lär man sig nått nytt...
;-)
Juni
Gav mig en "dotter"
Tog ifrån mig en arbetspraktik
Och AF.... Tycker inte att dom kan hjälpa mig med SIUS längre. Dom tycker jag är för dålig och vet inte hur dom ska hjälpa mig. AF vill att jag ska kontakta någon för att få mer smärtlindring eller rehab eller nått... Jag vet inte var jag ska starta i allt.*suckar djupt*
Juli
Snälla, var snäll mot mig
Låt mig få vara med om något som kan ge glädje i min mycket trötta själ
Upplagd av
Laila
kl
19:46
0
kommentarer
onsdag 12 juni 2019
Det bidde inget
Praktikplatsen....
Den som jag vart så glad över.
Den som skulle passa mig så perfekt eftersom jag jobbat med det förr.
Den som skulle bli så bra och leda till en anställning den 1/7.
å jag trivdes med arbetsuppgifter och den närmaste kollegan.
Men....
Det blev inget.
Det gick för fort från Arbetsförmedlings sida + en arbetsgivare som inte var så pigg på det där med ergonomi.
Han ville inte hjälpa mig att kunna sitta ordentligt så jag inte fick mer värk.
Å under tiden malde AFs kvarnar väääldigt långsamt med hjälpmedlen.
Så då ville han inte ha mig kvar.
Här är jag igen....
Arbetslös
Rastlös
Återigen oro för ekonomi
Upplagd av
Laila
kl
16:24
0
kommentarer
torsdag 6 juni 2019
söndag 12 maj 2019
12 dagar in i maj
Vad sjutton hände med april?
Nu har snart halva maj också gott och det känns som jag inte riktigt är med på banan....
Kan någon stoppa världen en stund, tack?
Gullvivan och liljekonvaljen visar sig så vackra för mig. Syrenen står med feta knoppar som vid nästa värmeattack kommer att spricka och sprida sin ljuvliga doft. Min tid.... som jag älskar så och ger mig styrka. Våren och försommaren.
Å snabbare lär det nog komma att gå.
Imorgon börjar återigen ett nytt kapitel i livet. Det är några blad som vänds i min livsbok då och då. Nu är det alltså dags igen.
Praktik på ett nytt jobb t.o.m 30/6 och sen förhoppningsvis en anställning.
Nu hoppas jag att alla trivs med alla. Men framför allt att min kropp och själ håller ihop!
Ha mig i tankarna, snälla....
Upplagd av
Laila
kl
20:41
1 kommentarer
måndag 1 april 2019
fredag 29 mars 2019
Myndigeheter
Man skäller på våra myndigheter ganska ofta, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen etc
Dom är ju inte så lätta att ha att göra med alla gånger.
Men... så finns det vissa handläggare. Vissa handläggare som med en vänlig röst lugnar, lyssnar och hjälper.
Som säger:
- Bara ring igen om du vill veta mer och känna dig trygg
En annan:
-Jag mejlar alla på en gång så dom får sätta igång och ändra felaktigheterna genast!
Jag har gråtit så mycket av stress den här veckan. Magen och kroppen skriker av all psykisk stress. Att hamna mellan diverse olika stolar, och få ekonomin påverkad, tär så otroligt mycket! En hyra väntar inte på att få bli betald. Helst inte när det ligger retroaktiv hyreshöjning på den också. *suckar djupt*
Men dessa vänliga röster har klappat min själ lite. Det är helg nu. Jag har trots allt gjort allt j a g kunnat. Nu kan jag bara avvakta nästa vecka och hoppas... hoppas att andra fixar det dom ska!
Ge mig lite ro i helgen, snälla
Upplagd av
Laila
kl
21:03
0
kommentarer
lördag 23 mars 2019
Mars är snart slut
Det är ungefär en vecka kvar på mars
Då passar det ju bra bra med det här ordspråket:
"March comes in like a lion and goes out like a lamb..."
Det tycker jag stämmer väldigt bra! :-)
Å dessutom har vi haft vårdagjämning under veckan. Idag går solen ner 18.10 här i Södertälje. En lördag i mars månad som varit väldigt vacker. Trots många plusgrader så är den starka vinden ännu kall.
Ytterligare vårtecken....
Södertäljes skidbacke ger upp för säsongen nu
© Laila Söderström
Upplagd av
Laila
kl
18:29
0
kommentarer
Etiketter: citat, foton, Södertälje
torsdag 21 mars 2019
Fototarmen
Det drar så mycket i fototarmen! Jag slutade att fota när datorn hemma la av. Svårt att lägga på hårddisk och redigera foton utan vettig dator.
Ja man kan göra massor på mobilen. Men Laila kan inte!:-) Jag är totalt handikappad där. Min gamla mobbe tar inte några bra bilder och jag är skitdålig på att använda det som finns i den. Dessutom håller den också på att ge upp. (Klappar den ömt och ber till högre makter...)
Det är dags att plocka fram kameran och helt enkelt börja använda kompisen igen. Sen får jag väl gå ner till biblioteket och låna dator och fixa över till något "moln". Har aldrig satt mig in i det ordentligt. När sonen är här kanske jag kan låna hans dator lite, till att fixa med foton.
Men det är bara att inse… Jag måste börja fota mer!
Det får mig att må bra!
Å det vill jag ju göra
Upplagd av
Laila
kl
18:02
0
kommentarer
lördag 16 mars 2019
tisdag 12 mars 2019
Jag behöver... /I need...
Jag behöver ta hand om alla blommor här hemma nu när det blir vår. Alla behöver ny jord och större krukor.
I need to take care of all flowers here at home now when we get in to spring. Everybody need more potting soil and bigger flower potts.
This fellow just go grow up and up, get longer and longer. I'll se what I can do with it.
Men vi är inte riktigt kompisar. Små vassa taggarna som sätter sig överallt och inte ens syns i fingret! Men dom känns....
A cactus from my mother... She died 2010 and it has grown a bit. Then it was a very little cactusbaby.
But we're not such a good friends. Small sharp tags that will get stuck all over the fingers and you can't even see them! But you feel them...
Upplagd av
Laila
kl
11:06
10
kommentarer
Etiketter: blommor, foton, fotoutmaning, Gemsweeklyphotochallenge, Macro Monday 2, NixPixMix
måndag 11 mars 2019
Solsken på näsan/Sunshine on my nose
Uppe med tuppen för att återigen ta mig till f.d. jobbet. Strul med arbetsgivarintyget.... Måste fixa allt så ekonomin börjat rulla! Är livrädd för att saker ska börja halka efter.
Klarblå himmel, -5 C/23F och iskall vind. Men jag känner mig duktig! Fått sol på näsan i totalt 1h av allt promenerande.
Klappar mig själv på axeln :-)
På lokaltågen i Stockholmsområdet ser sätena ut så här, med symboler av Stockholm på tyget:
Clear blue sky, -5 C/23F and icecold wind. Bur I feel good! I got sunshine on my nose of all walking for about 1h.
Claps myself on the shoulder! :-)
On the localtrain in the Stockholmregion the seats look like this, with symbols over Stockholm
Upplagd av
Laila
kl
14:29
1 kommentarer
Etiketter: Blue Monday, foton, fotoutmaning, Shadow shot Sunday
lördag 9 mars 2019
Tar en korg...
...och försiktigt plockar jag ner små guldkorn från den senaste tiden.
Att få träffa en bästa vän och prata länge. Spy ur sig båda två om allt stort och smått runt omkring oss.
Att ge sig ut på en okänd busstur
Sportlovsdejta sonen i en annan stad, gå långt och länge i vårsolen (till priset av blodblåsa på lilltån och en massa andra blåsor på fötterna, men det tar jag)
Sakta räkna in vårtecken! Sångsvanar, snödroppar och vintergäck
Dejta lilla sötloppan till gudson och hans familj
Sitta och planera lite för att kunna orka se framåt....Vill så mycket, men ska fixa det psykiskt och fysiskt.
Å ikväll... Blir det mello
Upplagd av
Laila
kl
20:55
0
kommentarer
























