tisdag 13 augusti 2019

Blå/blue

By misstake I deleted the orginalpost and also the comments. Please left a new note for me. 

© Laila Söderström

Blue Monday
Macro Monday



torsdag 8 augusti 2019

En hälsning/ A greeting

Tittar bland mina gamla foton och hittar dom här. En liten fredagshälsning från mig till dig. Hoppas din helg blir bra.
Looking thru my old photos and found this. A little Friday greeting from me to you. I hope you get a nice weekend.

@ All photos Laila Söderström

Floral Friday Fotos
Flowers on Fridays

Onsdag

Den började inge bra den här dagen. Sen tog jag bara kameran och gick. Ingen aning om vart jag skulle hamna, vad jag skulle göra. Behövde bara skingra tankarna från allt skit!
Med gråten i halsen hamnade jag lallandes i min egen lilla stad, Södertälje. Jag orkade liksom inte ta mig längre än så...

Jag konstaterar att Slussenområdet inte är klart till den här sommaren. Det händer massor och ser förjävligt ut. Hoppas man kommer att fixa ordning sen så det kan bli mysigt att se båtarna igen.

© Foton Laila Söderström
Jag satt vid Inre Maren och bara försökte hitta ro. Gick runt och fotade lite mer. Gjorde aktivitetsrapporten på en lånad dator på bibblan. Jagade humlor på alla vackra blommor som finns runt Hebbevillan och Stadsparken
 
Samspråkade med en äldre man en kort stund. Vi konstaterade att vädret var perfekt idag. ;-) Sen tog vi varandra i handen och önskade en trevlig em. Älskar spontat prat med främmande människor!
Denna lilla parvel kom och gjorde mig sällskap på en bänk en liten stund också
© Alla foton Laila Söderström
 
Om jag mådde bättre efter fototuren?  Nja.... Det är bara att inse att livet stressar mig väldigt mycket från olika håll just nu.

onsdag 7 augusti 2019

Svart/Vitt

Här om dagen var ju jag på en liten tur här i Södertälje och hittade graffiti. Dessa bilder är ju bara så underbara!
Someday ago I went on a trip here in Södertälje and found some graffiti. This paintings are so great!

Artist Tomas Sundstrand
All photos Laila Söderström


tisdag 6 augusti 2019

Massor av träd...

...blir en hel skog!
Vad är det man brukar säga? Man ser inte alla träd för skogen, typ, eller nått. ;-)
I Nykvarns kommun ligger Taxinge. Mest känt för sitt underbara, men dyra "Kakslott". Dit kan man bl.a ta sig med båten Ejdern från Södertälje. Runt Taxinge finns det både mycket skog och vatten. En plats som ger mig ro i själen när jag söker mig undan caféet med alla människor.
Läs gärna om båten Ejdern här.

© Foto Laila Söderström


måndag 5 augusti 2019

Blått leende/Blue smile

Idag har jag, Fredrik med flickvän varit på utflykt i staden. Vi gjorde en utflykt ner till Södertälje Hamn och hittade rolig graffiti. En del fint och en del skit... som vanligt när det gäller konst.


Today I, my son Fredrik and his girlfriend been out on a litttte trip here in town. We went to Södertälje Hamn (port/harbor) and found some nice graffiti. Some good and some bad.... as usual when it comes to art

Part of a graffiti painting
© Photo Laila Söderström
Artist Unknown

tisdag 30 juli 2019

Gammalt/Old

© Laila Söderström

Gamla fönster och dörrar.... 
Talar alltid till mitt hjärta. Jag önskar dom kunde berätta för mig....

Old doors and windows....
They speak to my heart. I wish they could tell me the history...


tisdag 2 juli 2019

Juni blev juli

Å precis mitt i skarven, mitt i sommaren,,,
blev jag tvärförkyld! Atjhooo ;-)
I två dagar har jag legat i "feberkoma", något borta och med en sjujäkla huvudvärk. Hur mycket snor kan det finnas där inne?
Ingen är gladare än jag att det vart svalare och lite regn just nu.

Fredrik lever mest hos mig sen i princip förra sommaren. Han började gymnasiet men kom totalt fel med mentorer, skola och lite annat. Han hoppade av. Sen har det varit lite turer fram och tillbaka under hösten och våren. Men han har sökt in på ett annat gymnasium till den där hösten. Fast tyvärr fortsätter problemen för honom så vi får se vad framtiden bär i sitt sköte.

Med honom har det hela tiden funnits en flickvän.
Jag har fått en ny inneboende hos mig. Hon har bestämt sig för att börja en skola i Tumba. Eftersom hon inte är hemmahörande i Sthlm så är hon tvungen att skriva sig här för att få plats.
Så jag har blivit med tonårsdotter-ish.
Är det nu det passar att säga:
- Alltid lär man sig nått nytt...
;-)

Juni
Gav mig en "dotter"
Tog ifrån mig en arbetspraktik
Och AF.... Tycker inte att dom kan hjälpa mig med SIUS längre. Dom tycker jag är för dålig och vet inte hur dom ska hjälpa mig. AF vill att jag ska kontakta någon för att få mer smärtlindring eller rehab eller nått... Jag vet inte var jag ska starta i allt.*suckar djupt*

Juli
Snälla, var snäll mot mig
Låt mig få vara med om något som kan ge glädje i min mycket trötta själ

onsdag 12 juni 2019

Det bidde inget

Praktikplatsen....
Den som jag vart så glad över.
Den som skulle passa mig så perfekt eftersom jag jobbat med det förr.
Den som skulle bli så bra och leda till en anställning den 1/7.
å jag trivdes med arbetsuppgifter och den närmaste kollegan.
Men....

Det blev inget.

Det gick för fort från Arbetsförmedlings sida + en arbetsgivare som inte var så pigg på det där med ergonomi.
Han ville inte hjälpa mig att kunna sitta ordentligt så jag inte fick mer värk.
Å under tiden malde AFs kvarnar väääldigt långsamt med hjälpmedlen.
Så då ville han inte ha mig kvar.

Här är jag igen....
Arbetslös
Rastlös
Återigen oro för ekonomi

torsdag 6 juni 2019

Sveriges nationaldag


En trevlig nationaldag hälsar jag till er alla!
Det gör jag med en video och sång från fina Jonna

söndag 12 maj 2019

12 dagar in i maj

Vad sjutton hände med april?
Nu har snart halva maj också gott och det känns som jag inte riktigt är med på banan....
Kan någon stoppa världen en stund, tack?
Gullvivan och liljekonvaljen visar sig så vackra för mig. Syrenen står med feta knoppar som vid nästa värmeattack kommer att spricka och sprida sin ljuvliga doft. Min tid.... som jag älskar så och ger mig styrka. Våren och försommaren.

Å snabbare lär det nog komma att gå.
Imorgon börjar återigen ett nytt kapitel i livet. Det är några blad som vänds i min livsbok då och då. Nu är det alltså dags igen.
Praktik på ett nytt jobb t.o.m 30/6 och sen förhoppningsvis en anställning.
Nu hoppas jag att alla trivs med alla. Men framför allt att min kropp och själ håller ihop!
Ha mig i tankarna, snälla....


måndag 1 april 2019

fredag 29 mars 2019

Myndigeheter

Man skäller på våra myndigheter ganska ofta, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen etc
Dom är ju inte så lätta att ha att göra med alla gånger.

Men... så finns det vissa handläggare. Vissa handläggare som med en vänlig röst lugnar, lyssnar och hjälper.
Som säger:
- Bara ring igen om du vill veta mer och känna dig trygg
En annan:
-Jag mejlar alla på en gång så dom får sätta igång och ändra felaktigheterna genast!

Jag har gråtit så mycket av stress den här veckan. Magen och kroppen skriker av all psykisk stress. Att hamna mellan diverse olika stolar, och få ekonomin påverkad, tär så otroligt mycket! En hyra väntar inte på att få bli betald. Helst inte när det ligger retroaktiv hyreshöjning på den också. *suckar djupt*

Men dessa vänliga röster har klappat min själ lite. Det är helg nu. Jag har trots allt gjort allt j a g kunnat. Nu kan jag bara avvakta nästa vecka och hoppas... hoppas att andra fixar det dom ska!

Ge mig lite ro i helgen, snälla



lördag 23 mars 2019

Mars är snart slut

Det är ungefär en vecka kvar på mars
Då passar det ju bra bra med det här ordspråket:
"March comes in like a lion and goes out like a lamb..."
Det tycker jag stämmer väldigt bra! :-)

Å dessutom har vi haft vårdagjämning under veckan. Idag går solen ner 18.10 här i Södertälje. En lördag i mars månad som varit väldigt vacker. Trots många plusgrader så är den starka vinden ännu kall. 

Ytterligare vårtecken....
Södertäljes skidbacke ger upp för säsongen nu

Vy från mitt köks/matrumsfönster
© Laila Söderström

 

torsdag 21 mars 2019

Fototarmen

Det drar så mycket i fototarmen! Jag slutade att fota när datorn hemma la av. Svårt att lägga på hårddisk och redigera foton utan vettig dator.
Ja man kan göra massor på mobilen. Men Laila kan inte!:-) Jag är totalt handikappad där. Min gamla mobbe tar inte några bra bilder och jag är skitdålig på att använda det som finns i den. Dessutom håller den också på att ge upp. (Klappar den ömt och ber till högre makter...)
Det är dags att plocka fram kameran och helt enkelt börja använda kompisen igen. Sen får jag väl gå ner till biblioteket och låna dator och fixa över till något "moln". Har aldrig satt mig in i det ordentligt. När sonen är här kanske jag kan låna hans dator lite, till att fixa med foton.

Men det är bara att inse… Jag måste börja fota mer!
Det får mig att må bra!
Å det vill jag ju göra

lördag 16 mars 2019

Lördagsnöje

Idag tog jag mig ner till biblioteket och lånade dator.
Å så här kul hade jag det! :/


Stort sug

Alltså idag skulle jag kunna.... Jag vet inte vad!
Jag är så sjukt sugen på C H O K L A D!


tisdag 12 mars 2019

Jag behöver... /I need...

Jag behöver ta hand om alla blommor här hemma nu när det blir vår. Alla behöver ny jord och större krukor.

I need to take care of all flowers here at home now when we get in to spring. Everybody need more potting soil and bigger flower potts.

Den här krabaten växer bara rakt upp och blir gängligare och gängligare. Får se vad jag ska göra med den sen.

This fellow just go grow up and up, get longer and longer. I'll se what I can do with it.
En kaktus från min mamma... Hon dog 2010 och den har växt en del sen dess. Då var den en yttepytte bebis.
Men vi är inte riktigt kompisar. Små vassa taggarna som sätter sig överallt och inte ens syns i fingret! Men dom känns.... 

A cactus from my mother... She died 2010 and it has grown a bit. Then it was a very little cactusbaby.
But we're not such a good friends. Small sharp tags that will get stuck all over the fingers and you can't even see them! But you feel them...


måndag 11 mars 2019

Solsken på näsan/Sunshine on my nose

Uppe med tuppen för att återigen ta mig till f.d. jobbet. Strul med arbetsgivarintyget.... Måste fixa allt så ekonomin börjat rulla! Är livrädd för att saker ska börja halka efter.

Klarblå himmel, -5 C/23F och iskall vind. Men jag känner mig duktig! Fått sol på näsan i totalt 1h av allt promenerande.
Klappar mig själv på axeln :-)

På lokaltågen i Stockholmsområdet ser sätena ut så här, med symboler av Stockholm på tyget:

Up early to travel to my last job to fix important paper.

Clear blue sky, -5 C/23F and icecold wind. Bur I feel good! I got sunshine on my nose of all walking for about 1h.
Claps myself on the shoulder! :-)

On the localtrain in the Stockholmregion the seats look like this, with symbols over Stockholm

lördag 9 mars 2019

Tar en korg...

...och försiktigt plockar jag ner små guldkorn från den senaste tiden.


Att få träffa en bästa vän och prata länge. Spy ur sig båda två om allt stort och smått runt omkring oss.

Att ge sig ut på en okänd busstur

Sportlovsdejta sonen i en annan stad, gå långt och länge i vårsolen (till priset av blodblåsa på lilltån och en massa andra blåsor på fötterna, men det tar jag)

Sakta räkna in vårtecken! Sångsvanar, snödroppar och vintergäck

Dejta lilla sötloppan till gudson och hans familj

Sitta och planera lite för att kunna orka se framåt....Vill så mycket, men ska fixa det psykiskt och fysiskt.

Å ikväll... Blir det mello