söndag 16 mars 2008

Tradera auktion och depression

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=60692837

Det finns fortfarande saker kvar efter Lottas dödsbo. Snälla fortsätt hjälp oss att bli av med sakerna.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Å så en tvärvändning i ämne.
Depression är ingen snäll sjukdom! Den är definitivt inte lätt för den sjuke, men inte heller för den anhörige bredvid. Det kanske var där någonstans Per och jag tappade bort varandra... Tuffa tankar för oss båda att gå igenom, men så nyttiga.
Varför är det så skamligt att ha en psykisk sjukdom? Just depression har jag undrat över en del. Ingen pratar om det. Men gläntar man bara en gnutta på locket så är det mycket som väller fram. Ändå är det så tyst...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig fattat varför depression eller annat psykiskt illamående ska vara skamligt. Jag för min del har aldrig varit rädd för att prata om det (fast å andra sidan gömmer jag mig kanske bakom att prata om det på ett skämtsamt sätt många gånger...)

Anonym sa...

ja, du Laila, där sätter du nog orden på spiken, visst är det många som tycker att det är skamligt o konstigt o så o ändå så otroligt vanligt, jag tror det är egentligen lika enkelt att få som en enklare fysisk åkomma, o lika vanligt faktiskt. Förra veckan träffade jag en tjej som rakt upp o ner berättade att hon varit sjuk i depression i ett år, men nu var hon frisk, jag blev helt paff, brukar ju inte vara så att nån säger det så öppet. Men jag blev så glad att hon var så rak o det var så lätt att prata med henne sedan. inga krusiduller o inget skamligt. så skönt. ja, det blev ett långt surrigt inlägg utan nån riktning känns det som...
Ylva

Lina sa...

För att man lärt sig att vara stark och det är inte okej att trilla igenom? För att vår föräldrageneration ansåg det skamligt och vi fått det med oss? Kanske får våra barn det lättare?