tisdag 5 maj 2009

7 juli 1920 - 5 maj 1997

Idag har det regnet här...
Inte vräkt ner utan ett sånt där stilla duggregn med jämna mellanrum.
Innan dom sista solstrålarna gick ner så var det dubbla regnbågar. Den ena så stark! Den gick ner här precis vid vår skogsdunge på gården. Jag tänkte...
"Jag går ut nu och ser efter om skatten finns där. För om den finns så kanske jag kan få byta skatten mot en önskan. Bara en enda önskan... snälla"
Jag gick inte ut. Men jag tittade länge, länge.

Trots regnet hade du säkert varit ute och mojjat i trädgården.
På huk vid någon buske
Med en sekatör i handen
En liten kratta i den andra

Idag var det i alla fall regn. Det var det inte sist vi sågs...

Jag behåller min önskan. Tänker tillbaka på min dröm om dig.
I drömmen, med din stora kappsäck
Då du sa till mig, så övertygande, att du mådde bra.
Jag ska ta till mig dom orden. För det är otroligt tungt just nu!

Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans,
någonstans inom oss kan vår kärlek aldrig fly
Någonstans har alla tågen gått och alla klockor stannat:
någonstans inom oss är vi alltid här och nu....
Av Erik Lindegren

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej Laila,

Så fint du skriver. Jag får tårar i ögonen när jag läser det och när jag läser det inlägget du har länkat till.

Det förstår jag att det känns tungt och speciellt idag på årsdagen.

Vilken fin dröm du hade om din pappa. Som han sa till dig i drömmen, så tror jag också att han har det bra där han är.

Och jag tror att han finns hos dig, speciellt i stunder som denna.

Ta hand om dig och familjen!
Kram Anna

Sollan sa...

Åh, men gums! Kramar om hårt, hårt. Såklart han finns där hos dig, er, hela tiden. Och du! Du kan VISST skriva poesi - basåruvet. Nickar bestämt.

nitanpyssel sa...

Du kanske borde ta in ett yrke till i ditt liv, poet/diktare . Tänk att känslor kan försätta berg och mynna ut i något vackert. Fortsätt så Laila, du skänker oss ett ljus i vardagen. Kram nitan

Jaana sa...

Dessa ord träffade mig mitt i hjärtat....Även jag sänder nu en tanke till mina nära,nära, som inte längre finns här....
Kram !