lördag 22 augusti 2009

Mammas ord

Det är väl inte någon som har haft en mamma/pappa som inte sagt:

  • Akta dig för fula gubbar!
  • Inte följa med främmande människor
  • Ta inte emot godis av okända
    etc etc...
Vis av min livserfarenhet vet jag att det där med fula gubbar är så sant, så sant.
Dom kan pluppa upp på dom mest oväntade ställen. Tyvärr har jag stött på några under årens lopp. :-(

För ett tag sedan satt jag på pendeln in till Stockholms Södra för att jobba.
Vid en station kliver det på en äldre man och sätter sig mitt emot mig. Jag tittar upp, ler och drar in mina tentakler.
Efter en liten stund rotar han i sin ficka, tar upp en karamell, ger den till mig med ett svagt leende och en nick.
Jag tackade och log tillbaks.

Sen slog mammas ord ner i huvudet och jag hade all möda i världen att hålla mig för skratt! :-D
Men hallå! Jag har för många kilon, för många gråa hårstrån och framför allt är jag för många år för att ligga på någon "spännandelista"
Vad ville han?
Ingen aning!
Men jag log länge åt situationen och karamellen var god

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och så många gånger man har sagt de där orden själv!!!
Tänk om jag hade fått en krona för varje tillfälle... då hade jag kunnat köpa en pizza nu. Minst.

Länge länge sen jag träffade på någon som ville ge mig godis.
Skulle nog också ha sugit på den karamellen ett tag :)

Pia sa...

Hahaha, ja nog känns det där igen. Jag minns att jag t o m sa till barnen att även om en människa i polisuniform kom och skulle hämta dem så fick de inte följa med förrän de pratat med någon vuxen som de kände, typ grannen eller skolpersonal.
Men hade polisen ringt på dörren härhemma och sagt att något hänt barnen så skulle jag följa med direkt, utan att tveka!! ;o)

Du, vart ligger affären du jobbar i?

Sussi sa...

Jag kan bara dra en slutsats av det där...
Han var helt enkelt inte ful ;-)
*s*